SØGNE: Bussen var på vei oppover Trybakken mot Mandal da den plutselig begynte å brenne.

— Sjåføren hørte et smell under bussen, som umiddelbart etter mistet all motorkraft. Da bussen stoppet stod flammene ut av motorrommet under bussen, forteller politibetjent Arvid Adriaenssens.

Etter at alle passasjerene hadde kommet seg ut av den brennende bussen, klarte sjåføren sammen med en annen bilist å få kontroll over flammene ved hjelp av et par brannslukkingsapparater.

Meid ned

Det bød på problemer å få sikret stedet for annen trafikk. En varseltrekant som ble satt opp, ble meid rett ned av biler som holdt høy fart.

— Det var langt fra alle trafikanter som viste hensyn og satte ned farten da det ble satt opp varseltrekant. Senere ble ulykkesstedet sikret med både brann- og politibil med blålys, sier Arvid Adriaenssens.

Det er tre kjørefelt på stedet der bussen havarerte, og feltet innerst i oppoverbakken i vestlig retning var stengt fram til tungbilberger ankom fra Kristiansand, og fikk tauet bussen til Mandal.

EU-sjekket

Bussen som brant er en 1994-modell, og er en av Sørlandsrutas eldste. Dagen før den brant hadde bussen vært på EU-kontroll.

— Det er heldigvis sjelden vi opplever brann i våre busser, men det er dessverre slikt som kan skje. Vi er glad for at evakueringen av passasjerene gikk smertefritt, og at ingen ble skadet. Det er ennå ikke klart hvor omfattende de materielle skadene på bussen er, sier administrerende direktør Erik Abrahamsen i Sørlandsruta.

Passasjerene ble brakt videre av en annen buss som kom til stedet.

EU-KONTROLL: Bussen som brant ble EU-kontrollert torsdag. (Foto: Torbjørn Witzøe) Foto: Torbjørn Witzøe