LYNGDAL: — Jeg er ikke imot utbyggingen av riksvei 465. Det er jo raust at vi har fått en såpass brukbar vei med et så lite behov. For de lokalt, som vil få glede av veien er jo dette veldig fint og hyggelig, sier Sigmund Abusland til Farsunds Avis.

Politikeren sier til avisen at det burde vært vurdert å utbedre riksvei 43 mellom Farsund og Lyngdal fremover å bygge ut riksvei 465. En viktig årsak til at Abusland går hardt ut mot veien er en høydeforskjell på 120 meter.

— Den nye veien er med 120 meters høydeforskjell ulønnsom for tungtrafikken, og vil bare bli benyttet i noen utstrekning av vestgående trafikk. Med så stor høydeforskjell er merkostnadene knyttet til drivstoff og CO2-utslippene formidable for tungtrafikken, sier han til Farsunds Avis.

Etter planen skal den 6,8 kilometer lange strekningen mellom Hanesund og Sande stå klar til bruk i mars neste år. Statens vegvesen har antydet at trafikken på riksvei 465, som i dag brukes av rundt 300 kjøretøyer hvert døgn, betviler den fungerende ordføreren.

— Prognosene om en flerdobling av trafikken anser jeg som vågal fordi vestgående trafikk fra Farsund allerede nå velger å kjøre riksvei 465 for å slippe bomstasjonen på Handeland. Uten bomstasjon hadde kanskje trafikkbildet vært at kun 100 kjøretøyer hadde valgt å kjøre her, sier Abusland til Farsunds Avis.