KRISTIANSAND: – Det vil ikke overraske meg om volden nå vil øke. Risikoen øker når flere mennesker samles samtidig. All erfaring viser dessuten at jo mindre trøtte folk er, jo større er sannsynligheten for at vold kan oppstå, sier Øyvind Eikaas, hotelldirektør på Clarion Hotel Ernst i Kristiansand.

Eikaas' kritikk er rettet mot bystyrets vedtak om å innskrenke skjenketidene med én time. Vedtaket iverksettes 1. august, og denne helgen er dermed den siste hvor kranene tapper alkoholholdige dråper fram til klokken 03.00. Tanken bak de nye skjenkebestemmelsene er å redusere helseskader, alkoholforbruket og antall voldsepisoder.

Nachspielkultur

– Vi har jo tidligere hatt skjenkestopp kl. 01.00 i byen. Det har aldri vært så ille som da, sier hotelldirektør Eikaas, som tror nachspielkulturen vil blomstre. Byens taxiselskaper støtter teorien.

– Jeg tror det kan føre til flere nachspiel og mer bråk i boligstrøkene. Vi er i tillegg redd for at alle vil hjem samtidig, og at køene derfor blir enda lengre, sier Ole Martin Olsson, fungerende daglig leder i Taxi-Sør.

Gorm Christoffersen som driver utestedene Havana Etcetera, Javel Pub og Hartmanns er enig med Eikaas og Olsson, og frykter noe tap i omsetting.

– Men timen mellom 02.00 og 03.00 er uansett ikke den mest lukrative, og markedet vil nok tilpasse seg etter hvert, mener Christoffersen.

Frykter lange taxikøer

Ifølge daglig leder i Agder Taxi, Vidar Nordgård, er en opphoping i drosjekøene en mulig konsekvens av vedtaket. – Per i dag er det relativt god spredning utover natten. De nye skjenketidene kan derimot føre til at alle vil hjem på likt slik at køene blir lengre. Vi kjører allerede maks kapasitet i helgene, og har ikke mer ressurser å sette inn.

Bussen AS vil fra og med 18. august redusere nattbusstilbudet, slik at det blir én mindre avgang i helgene. Siste buss vil gå rundt 02.15. Følger situasjonen. – Vi håper folk vil avslutte kvelden tidligere, og vil holde et våkent øye med utelivet neste helg, sier fungerende stasjonssjef ved Kristiansand politistasjon, Hans Kristian Sødal.