HANSTHOLM / SKAGERRAK: Firmaene Tetraplan og Incentive Partners har på oppdrag fra Hanstholm havn laget en rapport om en ny ferjerute mellom Hanstholm og Norge.
I kveld møter Olsen folk i Hanstholm for å overbevise dem om at det er verdt å satse penger på Thy Ferries. I flere uker har Olsen solgt folkeaksjer i ferjeselskapet.
Rapporten ble bestilt før Thy Ferries startet forsøket med å starte rute.
Argumenter for flere passasjerer:
Mange synes hurtigferjer er ubehagelige.
Tre konkurrenter fra Norge til Danmark, mot to nå.
Dyrere konsept hos Color Line.
Store forskjell i avgangstider mellom nytt rederi og Color Line.
Mulighet for å kapre kunder fra Fjordlines ruter til Stavanger.
Argumenter for færre passasjerer:
Master Ferries hadde kun passasjertransport og ikke godstranspot.
Kortere seilingstid med Master Ferries.
Hurtigferje (Superspeed) mellom Kristiansand og Hirtshals.
I rapporten heter det at det er sannsynlig med 240.000 til 340.000 passasjerer årlig. Firmaene bak rapporten mener også at transportfirmaer som ønsker å satse på Hanstholm har fordeler i forhold til Hirtshals. Årsaken skal være kortere kjørelengde fra kaia til grensen til Tyskland.