HANSTHOLM / SKAGERRAK: Firmaene Tetraplan og Incentive Partners har på oppdrag fra Hanstholm havn laget en rapport om en ny ferjerute mellom Hanstholm og Norge.

I kveld møter Olsen folk i Hanstholm for å overbevise dem om at det er verdt å satse penger på Thy Ferries. I flere uker har Olsen solgt folkeaksjer i ferjeselskapet.

Les hele rapporten her

Rapporten ble bestilt før Thy Ferries startet forsøket med å starte rute.

Argumenter for flere passasjerer:

  • Mange synes hurtigferjer er ubehagelige.

  • Tre konkurrenter fra Norge til Danmark, mot to nå.

  • Dyrere konsept hos Color Line.

  • Store forskjell i avgangstider mellom nytt rederi og Color Line.

  • Mulighet for å kapre kunder fra Fjordlines ruter til Stavanger.

Argumenter for færre passasjerer:

  • Master Ferries hadde kun passasjertransport og ikke godstranspot.

  • Kortere seilingstid med Master Ferries.

  • Hurtigferje (Superspeed) mellom Kristiansand og Hirtshals.

I rapporten heter det at det er sannsynlig med 240.000 til 340.000 passasjerer årlig. Firmaene bak rapporten mener også at transportfirmaer som ønsker å satse på Hanstholm har fordeler i forhold til Hirtshals. Årsaken skal være kortere kjørelengde fra kaia til grensen til Tyskland.

Les hele rapporten her