KRISTIANSAND: — Vi har allerede bestilt en del store bløtkaker, og kommer til å gjøre litt ekstra stas på de som er om bord, forteller Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line.

12. mars er det ett år siden Superspeed ble døpt med stor folkefest i havna. Color Line tjuvstarter med bursdagsfeiringa, og feirer både mandag, tirsdag og onsdag. Ett-åringen har det siste året satt mange rekorder i Kristiansand-Hirtshals-sammenheng. I fjor ble det fraktet 90.000 flere passasjerer og 9000 flere trailere enn året før.

— Vi hadde fem måneder med passasjer-rekord i år. Allerede i begynnelsen av januar nådde vi passasjer nummer en million, forteller Grønberg.

Turistboom

De som kanskje har mest grunn til å juble, er turistnæringen på skistedene i Sør-Norge. Både Hovden og Bortelid har solid økning i antall dansker som legger igjen penger på skiferie.

— Bortelid får besøk av 2000 flere danske turister fra januar til mars i år. Det tilsvarer cirka 8000 gjestedøgn. Økningen i antall danske gjester til Hovden er også stor, hele 25 prosent, forteller Grønberg.

Han har full kontroll på de danske vinterturistene, for de fleste kjøper ferdig pakke hos Color Line. De fleste danskene reiser med Superspeed 2 til Larvik, fordi Larvik-ferja går fra Hirtshals om morgenen. Men selv om turistene kommer i land i Larvik, finner de veien til skisteder som Hovden og Bortelid. Og også Superspeed 1 har fraktet 3000 flere dansker så langt i år, i forhold til samme tid i fjor.

Manglet sitteplasser

Men Superspeed-året har ikke vært uproblematisk. Første dag i påsken fikk Grønberg en skikkelig smell.

— Vi fikk umiddelbart en skikkelig trøkk i forhold til passasjerer. Vi hadde ikke sørget for god nok plass til folk om bord, og hadde ikke nok sitteplasser. Det var ikke særlig hyggelig, sier Grønberg.

Superspeed skal ha plass til 1840 passasjerer, men da folk måtte sitte på gulvet og spise, innså Grønberg at passasjertallet måtte ned. En periode ble maks-antall for passasjerer senket til 1600. Så satte Color Line inn 150 nye sitteplasser.

— Men full ferje har vi fortsatt en utfordring i forhold til sitteplasser. I april skal Superspeed i dokk, og da får vi hundre nye sitteplasser, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under bildet

Foto: Roar Greipsland

Kaos på kaia

En annen nedtur var kaoset som oppsto da fire kilometer bilkø skulle i land i havna i Kristiansand.

— Havna er ikke bygget for å ta imot så mange biler. Det blir bedre i år, men så lenge bygningene står slik de gjør, vil vi fortsatt ha en flaskehals forbi tollvesenet, sier Grønberg.

9000 flere vogntog kjørte i land i Kristiansand i fjor. Økningen er på 35 prosent i forhold til året før, men Grønberg forteller at økningen var helt som forventet.

— Med Christian IV hadde vi ventelister for vogntog nesten hele tiden. Veldig mange sjåfører valgte å kjøre svenskekysten. Det har hele tiden ligget i kortene at trailermarkedet ventet på større kapasitet til Kristiansand, sier Grønberg.

Foto: Kristin Ellefsen