KRISTIANSAND: — Vi vil ikke bruke så mange millioner på et forskningsprosjekt der viallerede vet resultatet. Vi vet at det gir effekt med flere pedagoger ibarnehagen. Derfor vil vi heller bruke pengene andre steder der vi vet det hareffekt, sier Helene Fredheim (Frp) til Fædrelandsvennen.

Tirsdag sa Hovedutvalg for utdanning og kultur nei til at Vest-Agderskal bevilge ni millioner til det såkalte Agderprosjektet. Både KrF, Frp ogdeler av Høyre støttet forslaget om å si nei.

Hvis det blir resultatet når fylkespolitikerne senere i høst skal taden endelige avgjørelsen, blir det et langt mindre levekårsprosjekt som blirgjennomført.

Dyrt

Agderprosjektet vil koste 42 millioner, inkludert de ni millionene fraVest-Agder. Det er et forskningsprosjekt som har som mål å bedre levekårene ilandsdelen.

Målet er at femåringer i 50 barnehager skal få betydelig meroppfølging: til sammen to timer fire dager i uka. Gjennom det som blir kalt«veiledet lek», skal de få bedre ferdigheter i både språk og tall.

På denne måten skal nivået mellom barna bli jevnet ut slik at destiller mer likt når de begynner på skolen.

Når Vest-Agder ikke blir med, får prosjektet kun 33 millioner. Deteneste som kan sikre penger fra Vest-Agder er hvis fylkesutvalget gjør om påbeslutningen.

Høyre holder muligheten åpen for det.

— Men da må dette prosjektet ha bedre forankring i kommunene. I dag erdet flere kommuner som ikke ønsker å være med, sierBenedichte LimmesandHellestøl (H).

Kritikk

Det omfattende prosjektet har fått kritikk både fra fagfolk ogpolitikere. Fagfolk har kritisert prosjektet fordi de mener at lek blirerstattet med læring i i barnehagen og at den da blir mer lik skolen.

— Barnehagen skal ha en egenverdi og ikke være en treningsleir forskolen. I barnehagen har fokuset vært hva de ansatte skal utføre og ikke hvabarna skal oppnå, sa Birte Simonsen ved UiA til Fædrelandsvennen fredag.

Fagfolkene som støtter prosjektet har svart at det er læring basert pålek som er metoden som skal brukes og ikke tradisjonell undervisning.

Prosjektet fikk støtte i Aust-Agder og også i Vest-Agder er det politikeresom prøver å få sikret bevilgning.

— Det er faktisk fylkeskommunen som får elevene når de begynner ivideregående. Hvis dette kan være med å løfte elevene fra starten, er detspennende. Dette er et forskningsprosjekt der vi setter barnehagene i stand tilå yte tidlig innsats og det kan få positive resultater på sikt, sa Thor JørgenTjørhom (Sp) tirsdag.

Feil pengebruk

Det er likevel uklart hvor mange kommuner som kommertil å bli med på prosjektet. Selv om de vil få flere pedagoger inn i barnehagen,er flere skeptiske. Blant annet fordi kommunene har andre prosjekter.

— Er det rett at vi bruker disse pengene når vi ogsåskal nå mål på andre viktige områder? Dette er først og fremst en kommunaltjeneste. Vi har også fått klare signaler fra Kristiansand og kommunene rundt somsier at de ikke er interessert i dette, sa Olav Haavorstad (KrF) i Hovedutvalgfor kultur og utdanning tirsdag.