VENNESLA: — Min umiddelbare vurdering er at dette banneret strider mot markedsføringslovens forbud mot kvinnediskriminering, og er ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård til Fædrelandsvennen.

Banneret ble satt opp ved Trend Jern & Farge i Vennesla i 13-tiden tirsdag, og går på at den nakne kvinnen ikke fryser fordi hun har på seg trådløse varmesåler.

— Med tanke på størrelsen og mangelen på sammenheng mellom kvinnen og produktet, så er min umiddelbare vurdering at dette nok strider mot loven, sier Nergård.

— Kan man ikke se humoristisk på dette?

— Ikke alle ser den samme humoren. Og uansett så er dette ganske platt og dårlig humor, sier hun.

- Seksualisert objekt

Fædrelandsvennen har også vist reklamen for likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik.

— Slik reklame vil jeg ikke se. Den fremstiller kvinnen som et seksualisert objekt, og forsterker kjønnsstereotypier vi i Likestillings- og diskrimineringsombudet kjemper mot hver dag. Gutter og jenter som vokser opp i dag skal ikke møte en slik fremstilling av kvinner, sier hun.

Celina Hagen, leder av Vennesla KrF, er av samme mening.

— Jeg mener at kropp ikke bør være et virkemiddel for å selge noe. Det ser man dessverre over alt i samfunnet, og det gir dårlige signaler og bygger opp under et sterkt kroppspress, sier hun, og fortsetter:- Butikken har sikkert en god intensjon bak, men de bør finne andre metoder enn kropp for å selge produktet sitt. Og jeg tror ikke alle synes at dette er god humor, sier Hagen.

- Blir vel ikke hengende lenge

At det 48 kvadratmeter store banneret vekker oppsikt i Vennesla, er ikke innehaveren overrasket over.

— Det blir vel ikke hengende lenge, det er jo Vennesla, innrømmer daglig leder Bjørn Linjord til Fædrelandsvennen.

— Vi får se hvordan reaksjonene blir nå fremover, så får vi rive det ned igjen hvis det blir for vilt.

— Hva er hensikten med reklamen?

— Poenget er at hun er trådløs, og produktet er varmesåler som kan styres trådløst med en fjernkontroll, sier Linjord.

Fikk politiet på døra

— Er det ikke litt på kanten?

— Det er for å sette det litt på spissen. Det må synes litt. Utenom de vanlige annonsene er det gøy å stunte litt med sånne bilder. Dessuten er ikke dette verre enn andre ting man ser på tv eller i aviser, sier han.

Butikken har også tidligere hatt kampanjer som har vakt oppsikt. En gang i en julekampanje hvor de markedsførte luftgevær, en annen da de skulle selge pattesalve.I førstnevnte sak trappet politiet i Vennesla opp for å rette en tydelig pekefinger, mens Forbrukerombudet grep inn etter den sistnevnte kampanjen. Det forundrer ikke Linjord om det samme skjer igjen.

— Det blir vel enten dem eller veivesenet. Jeg tror ikke den blir hengende lenge. Den får henge til det blir noe bråk, sier han.