— Jeg skulle gjerne ha kjørt fortere enn det dagens regelverk tillater. Det oppleves som utrygt når utålmodige bilister stadig foretar farlige forbikjøringer fordi scooteren ikke går fortere enn 45 km/t, sier Eline Sverdrup Lund.

Kristiansandsjenta bruker blant annet scooteren fram og tilbake fra Hellemyr til Katedralskole Gimle der hun er elev. Hun har selv aldri vært innblandet i en ulykke, men en venninne har blitt påkjørt bakfra av en bil i en rundkjøring.

Farlige situasjoner

Bilfører Peter Arnesen. Foto: Siri Hardeland

Peter Arnesen kjører hver morgen i bil fra Dvergsnes og inn mot byen på E 18. Her observerer han ofte farlige situasjoner med ungdom på mopeder som kjører mye saktere enn trafikkstrømmen på den sterkt trafikkerte europaveien.— Jeg forstår jo at ungdom vil ha frihet til å komme seg fram på egen hånd, men de er ekstremt utsatte når de hele tiden blir forbikjørt, hevder Peter Arnesen.

Han mener myndighetene strengt tatt ikke burde tillatt mopeder som ikke kan kjøre fortere enn 45 km/t å kjøre på veier der trafikken normalt går i 70 eller 80 km/t.

Tungbil-støtte

Bildet viser Narviksbakken på E 18 i morgenrushet torsdag. Her har flere biler skiftet kjørefelt for å komme forbi de saktegående mopedene. Foto: Peter Arnesen

Fylkesleder Kjell N. Nilsen i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) i Vest-Agder mener også det burde vært åpnet opp for at mopedene kunne kjøre i for eksempel 60 km/t.— For fullastede trailere kan det være vanskelig å komme forbi en moped når en først må senke farten til under 50 km/t. Jeg forstår jo også at tohjulingene ønsker å legge seg et stykke inn mot midten av kjørefeltet, men det gjør det jo også vanskeligere å komme forbi, sier Kjell N. Nilsen.

Har blitt utskjelt

Bernt Dahl i Bernts Trafikkskole i Kristiansand har opplevd å ha blitt stoppet av både lastebilsjåfører og førere av personbiler og blitt skjelt ut fordi han sammen med ungdommer som tar mopedlappen kjører sakte. Han sier en slik oppførsel er fullstendig uakseptabelt, da mopedistene faktisk ikke kan eller har lov til å kjøre fortere enn opp mot 50 kilometer i timen.

— Mange ungdommer forteller meg at de har blitt presset ut i grøfta av biler som foretar farlige forbikjøringer, men løsningen er slik jeg ser det absolutt ikke å la mopedene kunne kjøre fortere. Vi snakker om uerfarne 16-åringer som ikke leser trafikkbildet så godt, og større fart vil føre til at ulykkene blir flere og mer alvorlige, sier Bernt Dahl.

Ingen alvorlig skadet

I fjor var ingen av de 49 som ble hardt skadd på sørlandsveiene mopedister, og det var heller ingen av de 10 som mistet livet på veiene i Aust- og Vest-Agder i 2013. Distriktsleder Paul Ove Sodefjed i Trygg Trafikk i Aust-Agder sier at mopedulykkene i all hovedsak skjer ved at mopedisten selv kjører utfor i en sving, ikke overholder vikeplikten eller selv kjører inn i annet kjøretøy bakfra.

— Selv om mopedister opplever det som skummelt at mange kjører forbi dem, er det ikke da ulykkene skjer. Bilister må bli flinkere til å ta hensyn til mopedene og akseptere at de ikke går fortere. Så må også mopedistene huske å svinge inn på en busslomme og slippe andre forbi, sier han.