Samferdselsminister tok Sørlandsbanen for å se, oppleve og diskutere med lokale myndigheter. Her er han sammen med Iveland-ordfører Gro-Anita Mykjåland. Hun kjemper for godstog til Vatnestrøm. Foto: Reidar Kollstad
Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen deltok på togreisen. Hun snakker varmt om sammenkopling Sørlandsbanen/Vestfoldbanen. Foto: Reidar Kollstad
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen og Iveland-ordfører Gro-Anita Mykjåland rakk en liten stopp på Vennesla stasjon på Vikeland. 13 minutter tar toget derfra til Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad

— I dag var jeg glad det gikk sent. Jeg hadde mange møter og mye vi skulle snakke med lokale ordførere om, parerer statsråden, som tok turen for å få førstehånds kunnskap om hvordan Sørlandsbanen virker.

Det meste er som før

Solvik-Olsen er enig i at det går alt for seint og at det er blitt investert for lite. Han oppsummerte på følgende vis da han kom av toget på Kristiansand stasjon klokka 11.54 mandag:

— Og her ser det helt likt ut som da jeg var her på korpstur i 1985, 13 år gammel.

Samferdselsminister tok Sørlandsbanen for å se, oppleve og diskutere med lokale myndigheter. Her er han sammen med Iveland-ordfører Gro-Anita Mykjåland. Hun kjemper for godstog til Vatnestrøm. Foto: Reidar Kollstad

1985 er ikke lang tid i jernbanetidsalder. Fædrelandsvennen forsøkte nemlig mandag formiddag å sjekke hvor mye som er gjort med Sørlandsbanen siden den ble åpnet av Kong Haakon VII i 1938.Bortsett fra elektrifiseringen under og rett etter krigen, er ikke det all verden.

Det ble bygget et krysningsspor på Nodeland for to-tre år siden og en godsterminal og godstunnel på Langemyr for cirka 20 år siden, i tillegg til perrongutvidelse i Vennesla og noen plattformer på Gyland og Snartemo.

— Vi kjører på samme «veien» vi fikk i 1938. Likevel brukes toget av hundretusener. Det viser hvilket enormt potensial det er i tog, sier NSBs strekningsansvarlige, Dag Brekkan.

På 90-tallet fant politikerne ut at bedre støtdempere er billigere enn ny vei. Vi fikk krengetogene som skulle kjøre mye fortere, uten at skinnegangen måtte utbedres.

Europas tregeste

Etter noen måneder med kvalme og oppkast blant passasjerene, var det slutt. Reisetiden på 3 timer og 58 minutter mellom Oslo og Kristiansand var historie. NSB gikk tilbake til 4 timer og 29 minutter.

Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen deltok på togreisen. Hun snakker varmt om sammenkopling Sørlandsbanen/Vestfoldbanen. Foto: Reidar Kollstad

Snitthastigheten er nå 69 km/t for togene mellom Oslo og Stavanger. Det er tregeste fjerntogstrekning i Europa, ifølge Jernbaneforum Sør.— Albania var bak oss lenge, men nå går det faktisk fortere der nede, sier Reidar Bråten i jernbaneforumet.

— Hva sier du, statsråd?

— Vi bevilger mer enn noen gang, og i 2015 går vedlikeholdsetterslepet ned for første gang på veldig lenge. Jeg prioriterer to ting: Pendlertrafikk og godstrafikk. Men det er klart noe må gjøres på Sørlandsbanen. Det går for sent.

Kystjernbane

Kampsaken for Agder er sammenkopling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. Det vil redusere reisetiden til Oslo med fem kvarter.

Deretter er drømmen en kystjernbane fra Brokelandsheia og ned gjennom sørlandsbyene. Allerede i en regjeringsplan fra 1858 ble slike tanker drøftet.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen og Iveland-ordfører Gro-Anita Mykjåland rakk en liten stopp på Vennesla stasjon på Vikeland. 13 minutter tar toget derfra til Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad

— Alle på Sørlandet må jobbe for dette. Jeg har nå fortalt Solvik-Olsen så overbevisende jeg kan om hvor viktig dette er, opplyser stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen, som også deltok på togturen.- Vi mener alvor når vi nå starter utredning av sammenkopling. Den vil foreligge neste år. I prinsippet kan prosjektet bli med i Nasjonal Transportplan fra 2018, sier Solvik-Olsen.

Han tror også kystjernbane blir aktuelt etter hvert:

— Det er klokere å bygge jernbane der folk bor, enn å bygge nye byer der toget går, sier statsråden, uten å ville tidfeste.

— Andre kan kjempe for kystjernbanen, jeg kan ikke instruere mine fagetater gjennom media. Men at kystjernbanen kommer, det tror jeg.