KRISTIANSAND: — Tall fram til april i år viser elbilene utgjør cirka seks prosent av lette kjøretøy. I 2014 var kun en halv prosent av passeringene elbiler, sier Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i Vest-Agder, om statistikken for Kristiansands bomringer.

Salget av elbiler i landet har økt kraftig. Fra 2015 til 2016 økte antall elbiler med 16,8 prosent. I dag er det rundt 80.000 elbiler i Norge. Tall fra juni i år viser at det i Agder-fylkene er registrert 4793 elbiler.

— Antall elbiler på veiene har tatt av. Elbilene bidrar ikke til å redusere trafikken, men de bidrar i miljøregnskapet. Det er positivt, sier Mjaaland.

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Johan Mjaaland, sier elbiler er positivt for miljøet, men at det går utover bompengeinntektene. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

InntektssviktI 2014 ble det registrert 359.418 elbilpasseringer i Kristiansands bomstasjoner. I 2015 hadde det steget til 741.087, over dobbelt så mange passeringer. Den økte andelen elbiler som passerer bomstasjonene går utover inntektene.

— Vi har et inntektstap på mellom 10 og 15 millioner i året. Til sammen tar vi inn rundt 220 millioner i året i bompenger. Seks prosent av dette synes jeg ikke er mye å være bekymret over, sier Mjaaland.

- Hva er konsekvensene av tapet?

— Inntektstapet går selvfølgelig utover veiarbeid i regionen, i form av forsinkelser og forskyvninger, men ikke merkbart, svarer veisjefen.

Samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Vidar Ose, sier de må jobbe med å få folk til også å la elbilen stå. Foto: Arkivfoto

— Ikke bil nummer toSamferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Vidar Ose, sier de tar høyde for andelen elbiler når de planlegger prosjekter. Han har lagt merke til den økende elbiltrafikken og er klar over inntektstapet. Så langt har de ikke vurdert om elbiler vil måtte betale bompenger i fremtiden.

— Vi har ikke sett på muligheter til for eksempel å avgiftsbelaste elbiler, slik de skal i Oslo med en mindre bompengeavgift, sier Ose.

Han forteller at fylkeskommunen jobber med å inngå en bymiljøavtale, hvor hensikten er at biltrafikken skal ned.

— En elbil teller som en bil. Staten ønsket folk skulle gå over til elektriske kjøretøy. Om vi etter hvert skal ha fritak eller mindre avgift har vi ikke tatt stilling til, men elbil må ikke bli bil nummer to. Målet er at også den må stå, og at folk skal benytte seg av kollektivtrafikk.

Rimeligste bilen

Ose frykter flere bruker elbilen som bil nummer to for å unngå avgifter.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening, oppga 55 prosent av elbileiere i Vest-Agder de ikke ville kjøpt elbil uten gratis bompassering. I Aust-Agder var andelen 37 prosent.

Petter Jørgensen fra Kristiansand er fornøyd med at han slipper å betale bompenger med elbilen. Foto: Sondre Steen Holvik

I Kristiansand sentrum onsdag ettermiddag går man ikke langt før en elbil er å se. Petter Jørgensen er ute i en VW E-up. Han synes bompengeavgift for elbiler er dumt.— Fritak for bompenger er et insentiv for å få folk over på biler med null utslipp, sier Jørgensen, og legger til han kjøpte elbil blant annet på grunn av fordelene som medfølger.

— Jeg ville ikke kjøpt elbil hvis jeg måtte ha betalt bompenger, sier han.

Heller ikke Ingvar Borøy fra Søgne er positiv til bompenger for elektriske biler.

— Det er forferdelig. Da ødelegger man jo poenget med å kjøre grønt, sier Borøy, som kjører en BMW i3.

Ingvar Borøy synes det er ødeleggende hvis elbiler må betale bomavgift. -Kjøre grønt er å kjøre gratis. Foto: Sondre Steen Holvik

Både Pettersen og Borøy forteller de har en annen bil som ikke er elektrisk, men velger likevel å bruke elbilen.— Det er den beste og rimeligste bilen, sier Borøy.

For tidlig

I dag betaler lettere kjøretøy 14 kroner ved passering av en bom i Kristiansand utenfor rushtid.

Les også:

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, mener at også elbileiere bør være med å betale — etter hvert.

— På sikt skal elbiler også betale bompenger. Nå er det for tidlig å pålegge elbileiere å betale bompengeavgift. Det bør ikke komme før 2020, sier Bu.

Generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, mener det er for tidlig å innføre bompengeavgift for elbil. Foto: Aksel Jermstad/elbil.no

Ifølge Norsk elbilforening sin undersøkelse, oppga 52 prosent av elbileiere i Norge gratis bompassering som en av de viktigste grunnene til å velge elbil. 48 prosent svarte de ikke ville kjøpt elbil i dag uten denne fordelen.— Jeg tror elbileiere er klare til å betale bompenger, men vi må først sørge for at flere skal gå over til elbil. Det gjør de ikke hvis fordelene tas vekk.