Ved en brann i Baneheia eller Jegersberg kan brannvesenet rykke ut raskere og komme nærmere med en spesialutstyrt ATV.

Brannkonstabel Gjert Gjertsen kjører sekshjulingen som er utstyrt med en slange i tøy som "svetter" for at den ikke skal smelte. Foto: Christian Tunge

— Den kommer fram på steder som ikke egner seg for brannbilen. Når det er så tørt som nå kan det handle om minutter før konsekvensene av en skogbrann blir enorme, sier Vidar Ekse, leder for brann og redningsavdelingen ved Kristiansand Brannstasjon.

Stor fare

I følge Meteorologisk institutt var skogbrannfaren i Vest-Agder størst i landet på tirsdag. Brannfareindeksen for Kristiansand viste 41, som betegner «Stor fare».

— Vi følger indeksen tett og rykker ut på en krattbrann eller tilløp til skogbrann hver eneste dag. Heldigvis har vi sluppet unna de største oppdragene, sier Ekse.

Det er allerede forbudt å gjøre opp ild i eller i nærheten av skogmark fram til 15. september. I tillegg har enkelte bedrifter fått restriksjoner og påbud om tiltak.

— Næringslivet følger veldig godt opp om reglene, men folk flest kan bli bedre. Engangsgrillen er verstingen selv om den går under forbudet om å gjøre opp ild i skogmark, sier Ekse.

Lures av regnet

Brannvesenet har inntrykk av at folk blir påpasselige under tørkeperioder, men at så fort regnet kommer tror de faren er over.

— Bygene på tirsdag har ingen betydning for brannfaren. Vi trenger en skikkelig rotbløyte, mellom 30 og 50 millimeter nedbør, for at regnet skal ha en reell effekt, sier Ekse.

Under Nordisk skogsbrannseminar i Oslo i april var forskerne enig om at skogbrannsesongen bare blir lengre. Klimaendringene gjør sommeren tørrere og vinteren mildere. Dette må brannvesenet ta hensyn til.

— Vi må tilpasse oss sesongene og forholde oss til at sommeren blir lengre og vinteren fuktigere. Særlig i innkjøp av materiell blir dette viktig og sekshjulingen er et ledd i den omleggingen, sier Ekse.

Stor fart

Tross den store brannfaren er det kun 15 prosent av brannvesenets oppgaver som er flammerelaterte. Om sommeren øker drukningsulykkene og den generelle aktiviteten på sjøen. Fra 1. juli 2013 ble det lovlig å kjøre vannscooter i Norge.

— Vi har både båt og bil der redningspersonell kan skifte til dykkerutstyr på vei til ulykkesstedet. Vi har lagt merke til en sterk økning av unge scooterføre som holder urovekkende høy fart, sier Ekse.

Men det brenner også på vannet.

— Det er ikke stor forskjell på antall branner i båt på sommeren og vinteren. Forskjellen er bare at på vinteren brenner de i opplag og på sommeren på havet, sier Ekse.