— Vi venter på avklaring fra samferdselsdepartementet på om ny vei til Kjevik er innenfor eller utenfor bypakka (samferdselspakke for kristiansandsregionen, journ.anm), forteller avdelingsdirektør for Region Sør i Statens vegvesen, Dagfinn Fløystad, til Fædrelandsvennen.

I februar vedtok bystyret at den endelige traseen for ny vei til Kjevik: nord for Hamresanden i tunnel gjennom Moneheia, på bro over Topdalsfjorden og rundt sørenden av rullebanen.

Ønskes som eget prosjekt

Styringsgruppen for «Bymiljøavtale Kristiansand» har i etterkant av dette bedt departementet om at Ytre ringvei og ny vei til Kjevik tas ut av Bymiljøavtalen og finansieres som riksvei. Ytre Ringvei har allerede fått plass i porteføljen til Nye Veier AS, mens skjebnen til rv. 41/451 til Kjevik, som er veiprosjektets formelle navn, fortsatt ikke er avklart.

Det betyr at den nye veien fra Timenes-krysset på E 18 ut til flyplassen har lidd samme skjebne som delprosjektet Mandal øst-Vigeland på nye E 39: etter kommunedelplanen ble vedtatt har videre planlegging stoppet opp.

Avventer departementet

- I regjeringens budsjettforslag for 2016 ligger det inne planleggingsmidler for veiprosjektet. Vil dette medføre noen fortgang?

Avdelingsdirektør Dagfinn Fløystad. Foto: Kjartan Bjelland

— Foreløpig er det, som du selv sier, et forslag. Når budsjettet er vedtatt og avklaringen på om prosjektet er i bypakka eller ei er klar, kan vi si mer om tidspunktet for oppstart, sier Fløystad. - Så prosjektet blir forsinket?

— Det skal ikke jeg kommentere, men mange vil nok mene at dette har tatt altfor lang tid. Og for tiden har vi ingen penger til å detaljplanlegge, svarer Fløystad.

Klare på dagen

For om pengene kommer er veivesenet klare.

— Selvsagt! Får vi en marsjordre fra departementet om å planlegge Kjevik-veien neste dag, gjør vi selvsagt det. Vi er klare så snart finansieringen er avklart, sier Fløystad.

- Spøker det for oppstart i 2017?

— Det skal godt gjøres ja. Siden vi ennå ikke har startet detaljplanleggingen, skal det holde hardt med byggestart i 2017, svarer Fløystad og legger til at det ville blitt krevende selv om man startet med reguleringsplanen på vårparten.

- Avhenger av statsbudsjettet

Hos samferdselsdepartementet viser det seg at beslutningen ennå ikke er tatt. Etter å ha ventet nær to uker på svar fra departementets informasjonsavdeling, må vi til slutt kontakte Åse Michaelsen for å få finne ut hvor saken ligger.

Åse Michaelsen. Foto: Steinar Vindsland

— Samferdselsdepartementet er på ballen, og jeg har nettopp snakket med Ketil (samferdselsminister Ketil Solvik Olsen, journ. anm) som kjenner saken godt og jobber med å få i land både dette og andre prosjekter. Men dette er avhengig av at ting kommer på plass i statsbudsjettet, sier Michaelsen.Hun forteller videre at dersom Kjevik-veien skal tas ut av bymiljøpakka må både kommunal- og finansdepartementet involveres.

Men positivt instilt

- Så videre planlegging av veien vil fortsatt måtte vente?

— Regjeringen har spesifikt satt av planleggingsmidler til Kjevik-veien i samferdselsbevilgningene i neste års budsjett. Så handler det om å sikre maks riksveimidler i forhandlingene om statsbudsjettet med Venstre og KrF, svarer Michaelsen og legger til:

— Men ikke et eneste prosjekt har vært forsinket i forhold til den nasjonale transportplanen som nå foreligger. Og med de store midlene som legges inn er jeg positivt innstilt.