Under inspeksjonen i mai fant Hannes Ludescher blant annet løs betong under Varoddbrua. Foto: Anne Smith Lorentz

— Dette er ekkelt, roper Hannes Ludescher, der han holder seg fast over 30 meter over Topdalsfjorden mens han måler og noterer.

— Det var ikke noe behagelig å henge rett under betongdekke, sier Ludescher, etter inspeksjon.

Under inspeksjonen i mai fant Hannes Ludescher blant annet løs betong under Varoddbrua. Foto: Anne Smith Lorentz

Flere inspeksjoner

Grunnet Varoddbruas høye alder er hovedinspeksjonen intensivert fra hvert femte til hvert tredje år. Veivesenet har også egne tilsyn hvert halvår, også dette kan bli intensivert, etter skader på flere fuger den siste tiden.

Statens vegvesen prøver å begrense vedlikeholdet mest mulig før broa skal rives i 2019. Da skal deler av den nye broa være åpen for trafikk.

— Jeg som driver med det, vil helst ha ny bro. Men så lenge vi følger med på det vi vet kan bli problemer, må vi klare fem år til, sier vedlikeholdsansvarlig Knut Asbjørn Koland.

Ny bro i 2020

Opprinnelig var planen at ny bro skulle stå ferdig i 2016. I stedet blir det året da prosessen kommer i gang.

— Vi starter planlegging for anbud i 2016. Byggingen kommer i gang i 2017, og vi har sett for oss en byggetid på cirka tre år, sier prosjektleder for ny bro, Kjell Soltvedt i Statens vegvesen.

Han forteller at det nå foreligger en vedtatt reguleringsplan for ny bro. I handlingsprogrammet for riksveier er det satt av 20 millioner i 2016, litt over 100 millioner i 2017, og resten fra 2018. Prislappen er på rundt 700 millioner kroner.