MANDAL: — Ja, du vet, det kommer jo stadig noe nytt. Og så legger man seg til noen uvaner det er greit å bli kvitt, smiler de to.Sammen med rundt 15 andre har de deltatt på et oppfriskningskurset 65+, som arrangeres to ganger i året mellom NAF Mandal og Statens vegvesen. Her får eldre oppdatert sine kunnskaper om trafikkbildet som endrer seg. Ingen mister lappen

— Deltakerne er selv med på å bestemme innholdet, og kurset gir råd om kjøring i lokalmiljøet. Det er ingen førerprøve og ingen mister førerkortet, smiler Astrid B. Thomassen fra Lindesnes Trafikkskole.Det er hun som har opplegget i Mandal.Når Fædrelandsvennen kommer, snakker deltakerne om når de bør la bilen stå. Og alle er enige om at når du begynner å se og huske dårligere, ja, da bør du la være å kjøre. De snakker også om hva som er vanskelig i trafikken. Noen nevner det å kjøre i tunnel som vanskelig, andre rundkjøringer.Men Gerd synes ikke noe av dette er vanskelig. Hun bor i Øyslebø og bruker bilen ofte inn til Mandal og Kristiansand. Hun fikk sertifikatet i 1962, nokså uvanlig den gang for damer. Men svigerforeldrene trengte skyss, så det ble det slik. Fem-seks kjøretimer var det hun trengte for å få lappen.- Det som kan være en utfordring er å finne riktig kjørefelt på ukjente veier. Men det er stort sett veldig godt oppmerket, så det pleier å gå bra, mener 78-åringen.På kurset har de frisket opp kunnskapene om skilter, som det blir nye av fra tid til annen. Særlig skiltene om hvordan man skal gli inn i trafikken fra en sidevei er vanskelige å forstå.- Det er ikke lett å skjønne alltid hvem som har vikeplikt for hvem, medgir Hermod Hogganvik (75).Han har kjørt mange tusen mil siden han fikk sertifikatet for 56 år siden.- Det jeg legger merke til med eldre bilførere er at mange plasserer seg feil i kjørebanen, for eksempel ved å legge seg for langt ut i midten i en venstre sving. Dette kurset er viktig for å bli påminnet om man ikke lenger er noen ungdom, sier Hogganvik.Kjørelæreren skulle gjerne hatt enda flere til å komme på kursene.- Det er mange eldre som hadde hatt godt av dette. Jeg tror det nok er de som allerede er flinke som går på kurs, sier Thomassen. Forholdene til rette

De er alle tre enige om at staten legger forholdene godt til rette for at eldre kan kjøre bil så lenge de har helse til det.- Men mange trenger hjelp til å skjønne at de ikke lenger er i stand til å kjøre. Da er det viktig å huske at du kommer langt med drosje og buss for den summen du bruker på bil i året, mener Gerd.Forresten fikk hun sin første fartsbot som 70-åring.- Den var på 1000 kroner, og det var helt greit. Men nå passer jeg på fartsgrensen, smiler 78-åringen.jarle.martinsen@fvn.no