KRISTIANSAND: — De tar med seg penger som er generert i en monopoltilværelse, inn i en konkurranseutsatt virksomhet, sier Øydne til NRK Østlandssendingen.

I et brev til fvn.no skriver Øydne følgende:

— Vi mistenker ikke at Sporveisbussene KOMMER TIL å bruke penger tjent i monopolvirksomhet for å skaffe seg en posisjon i et konkurranseutsatt marked. Vi mener der er betydelig grunnlag for å spørre seg om ikke dette ALLEREDE SKJER.

Oslo er blitt for liten for Sporveisbussene, som nå planlegger å utvide busstilbudet blant annet til Stockholm, København og Sørlandet. Blant annet planlegger Sporveien å sette opp en billig-bussrute mellom Oslo og Kristiansand. Og de første bussbillettene skal selges ut for utrolige 49 kroner, ifølge NRK.

Det liker Øydne svært dårlig. I dette markedet operere allerede flere busselskap om kundene. Det Øydne mistenker er at Sporveien bruker statlige midler til å utkonkurrere de private selskapene. Pengestøtten mener Øydne er forbeholdt drift i monopol-områder.

Overfor NRK avviser Sporveisbussene at de mottar offentlig støtte i strid med regelverket.