KRISTIANSAND: Setsaa, som har ansvaret for E18 på strekningen mellom Drammen og Kristiansand står fast på at alle tunnelene på strekningen er forsvarlig sikret. l løpet av de neste 14 dagene får han det endelige svaret på om dette stemmer. Da skal nemlig alle tunnelene på Sørlandet gjennom en omfattende sikkerhetskontroll som utføres av ingeniørgeologer. Foreløpig er det bare Hanneviktunnelen på E39 som har vært gjennom kontrollen, og kom ut av det med stå-karakter.

Ingen usikre

— Ingen tunneler på Sørlandet er usikre. Det foretas fortløpende kontroller av ingeniører hele tiden. Disse avdekker om det finnes svake punkter i tunnelene, og skulle det dukke opp noe, rettes det opp med en gang, sier Setsaa.

Det løpende kontrollregimet går blant annet ut på å utføre inspeksjoner og rens, støping og bolting av svakhetssoner i fjellet og å ta ned eventuelt løst fjell.

Setsaa trekker frem arbeidet som er gjort i blant annet i Baneheitunnelen og i tunnelene på strekningen mellom Lyngdal og Farsund som eksempler på godt sikringsarbeid.

Stein raste

Store steinblokker raste 18. februar i år ut ved munningen av Høvåg-tunnelen. Det var såvidt en bilist ikke fikk en stor blokk midt i frontruta. Regionsvegsjefen frykter likevel ikke liknende situasjoner i fremtiden.

— Dette var jo ikke inni tunnelen, men utenfor. Der kan det skje en utvidelse av fjellet, som gjør at stein kan rase. Det er veldig sjelden dette skjer inni tunnelene, sier han.

Men er det ikke like viktig å sikre på utsiden av tunnelene?

— Jo, og det gjør vi også. Entreprenører rensker stadig ned løst fjell med stein ved tunnel-munningene.

Konklusjonen er at du sover godt om natta, med tanke på sikkerheten i tunnelene på Sørlandet?

— Ja, det gjør jeg absolutt, fastslår Setsaa.