AGDER: — Dersom kommunene mener dette er riktig bruk av statstilskuddet de får til flyktningene, må vi spørre oss om tilskuddene er for høye, sier Frps stortingsrepresentant Åse Michaelsen.

Vi må spørre om oss om tilskuddene er for høye

Åse Michaelsen. Foto: Steinar Vindsland

Hun mener sørlandskommunene som har tilskuddsordninger til flyktninger som ønsker å ta sertifikatet, setter grupper opp mot hverandre. Det er ikke kommunalsjef Even Schau i Audnedal kommune enig i. Han mener ordningen bidrar til å sikre god integrering.

— Med bil kan flyktningene komme seg til skole, butikk og andre gjøremål i kommunen. Det er ikke minst viktig for å forsøke å få dem i jobb, mener han.

Audnedal er bare en av mange innlandskommuner i landsdelen hvor flyktningene får tilskudd for å ta lappen.

Slik er ordningene:

• I Åmli kommune kan begge forsørgere i en flyktningfamilie få et tilskudd på inntil 30.000 kroner per hode for å ta førerkortet. I tillegg kan andre familiemedlemmer få 5000 kroner til samme formål.

• I Valle betaler kommunen inntil 20.000 kroner til en person per innvandrerfamilie som tar sertifikat.

• I Åseral behovsprøver kommunen førerkorttilskudd til flyktningene.

• I Audnedal betaler kommunen inntil 20.000 kroner per flyktning. I tillegg gir kommunen inntil 30.000 kroner i rentefritt lån til de flyktningene som vil kjøpe bil.

• I Vegårshei får flyktningene et bidrag på 5000 kroner pluss et rentefritt lån på inntil 10.000 kroner for å dekke førerkortkostnadene.

• I Iveland betaler kommunen inntil 30.000 kroner i førerkorttilskudd per flyktning.

• I Hægebostad gis det inntil 20.000 for en person per innvandrerfamilie. Her tilbys det også 30.000 i rentefritt lån for kjøp av bil.

Evje og Hornnes kommune dekker inntil 6000 kroner.

Bykle kommune gir 8000 kroner til hver flyktning som tar førerkort og totalt 15.000 kroner per familie.

Birkenes kommune betaler trafikalt grunnkurs for flyktningene, rundt 3500 kroner.

Froland kommune gir inntil 15.000 kroner per flyktning.

Sirdal kommune bevilger rentefritt lån på inntil 18.000 kroner til førerkort.

Bygland kommune gir til en voksen per flyktningfamilie inntil 5000 kroner.

Marnardal kommunegir inntil 7500 kroner per flyktning.

Langs kysten, hvor avstandene er mindre og kollektivtilbudet er mer omfattende, har man ikke slike ordninger.

- Skal gi integrering

Kommunalsjef Even Schau i Audnedal sier at ingen innbyggere har gitt utrykk for at de misliker ordningen med å gi førerkorttilskudd og rentefritt lån til kjøp av bil. Ordningen har vart i snart to år i kommunen. Så langt har fire tatt sertifikat, mens ni holder på.

Flyktningkoordinator Synnøve Skree Valle i Åmli sier førerkorttilskuddet er et virkemiddel for å integrere flyktningene.

- Åmli er langt inne i skogen med dårlig bussforbindelse, sier hun.

— Jeg har ikke hørt negative reaksjoner rundt dette. Men det kan ha sammenheng med at dette ikke er så kjent, sier Skree Valle.

Ingen forståelse

Valle-ordfører Steinar Kyrvestad Foto: Odd Inge Rønning Uleberg

Valle-ordfører Steinar Kyrvestad (Ap) sier han ikke har noen forståelse for de som måtte reagere negativt på ordningen. — Dette er et meget godt tilskudd for å bedre integreringen. Her går knapt buss, og dette vil bidra til at disse familiene kommer seg rundt om i samfunnet vårt, sier han.

Ikke til andre valldøler

- Men også valldøler ellers har det vel like vanskelig med å komme seg rundt? Burde ikke de også få førerkorttilskudd?

— Dette dreier seg om å integrere innvandrere som har fått opphold. Jeg tror det økonomiske regnestykket er at førerkort er billigere for samfunnet enn den transporten det offentlige ellers hadde måtte betale for dem, sier han.

Han mener at fordi Fædrelandsvennen stiller kritiske spørsmål rundt ordningen løper avisen Fremskrittspartiets ærend.

Gruppeleder for Høyre i Valle, Knut Hagen, mener det er ikke er sikkert at denne ordningen er like riktig nå som den en gang var.

Slik flyktningsituasjonen har utviklet seg kan dette lett bli betraktet som kontroversielt

— Slik flyktningsituasjonen har utviklet seg kan dette lett bli betraktet som kontroversielt, sier han.

- Setter grupper opp mot hverandre

Frps stortingsrepresentant Åse Michaelsen har svært liten sans for ordningene disse kommunene har med førerkorttilskudd til flyktningene.

— Kommunene setter på den måten grupper opp mot hverandre. Hvorfor får ikke vanlige ungdommer som vil ta førerkort, og som sliter like mye å komme seg rundt, slike tilskudd? spør hun.

Michaelsen sier det er akkurat slike ordninger som dette som skaper grobunn for misnøye og irritasjon hos mange knyttet til flyktningene.

- Kommunene nører opp under holdninger om «vi» og «dem», mener hun.

Michaelsen spør seg også om integreringstilskuddene fra staten er for rause når kommunene kan betale førerkort til flyktningene på denne måten.

Ikke lenger avhengig av bussen

Perhat Adiljan (30) fra Kina har fått betalt alle utgifter med å kjøre opp til sertifikat av Audnedal kommune, 24.800 kroner. I tillegg har han fått et rentefritt lån på 30.000 kroner av kommunen for å kjøpe bil.

— Det er bare helt fantastisk. Det betyr at vi ikke lenger er avhengig av bussen, sier han og kona Nadire Murat (28), også hun fra Kina.

Det betyr at vi ikke lenger er avhengig av bussen

I to år har de bodd på Byremo i Audnedal der bussen går om morgenen til Mandal med retur på ettermiddag. For han som studerer på Mandal videregående var det en svært tungvint transport.

Perhat Adiljan fra Kina har fått betalt hele førerkortet av Audnedal kommune, noe både han og kona Nadire Murat er svært glade for. Bilen er betalt med et rentefritt lån de har fått av samme kommune. Foto: Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi er muslimer, og bruker også bilen mye til Kristiansand for å kjøpe halal-kjøtt og andre ting vi trenger, forteller ekteparet. Adiljan sier at dersom det kommunale tilskuddet ikke hadde eksistert, hadde de brukt flere år på å spare til oppkjøring og bil.