KRISTIANSAND: I sine reisebetingelser avviser Master Ferries alt ansvar for tap etter forsinkelser og kanselleringer. Dette strider med Lov om sjøfarten.

På flere punkter rager sjøloven over alle andre avtaler et rederi måtte inngå. I paragraf 418 heter det at ferjeselskapet plikter å erstatte økonomiske tap ved forsinkelser.

Ansvaret gjelder ikke når uforutsette, ytre hendelser forårsaker forsinkelsen eller kanselleringen. Dermed er altså dårlig vær oftest en godkjent årsak som ikke gir erstatningsplikt.

Dessuten heter det at det skal foreligge feil eller forsømmelse fra selskapet.

Motorhavari, grunnstøting og kollisjoner oppstår gjerne som følge av feil eller forsømmelser, og utløser derfor mulig erstatningsplikt for reisende som er påført økonomiske belastninger.

Master Ferries opplyser ikke om sjøloven i sin omtale av forsinkelse og kanselleringer:

«Master Ferries forbeholder seg rett til, om nødvendig, å kansellere en hvilken som helst seiling. Master Ferries påtar seg intet ansvar eller erstatningsplikt ved kanselleringer, forsinkelser eller driftsmessige forstyrrelser. Ved kansellering vil de reisende bli overført til neste ledige seiling», skriver rederiet på sin nettside.

— Urimelige betingelser.

  • Dette er dårlig, og det virker som betingelsene er urimelige og kan klages inn for Forbrukerombudet, sier rådgiver Martin Halsos i Forbrukerombudet i Bergen.

Master Ferries har hatt problemer etter både vær, kollisjon og havari i sommer

— Det holder ikke å skylde på motorhavari. Feilen må skyldes forhold selskapet ikke har kontroll over. Og det er ikke den reisende som skal bevise at selskapet har skylden. Det er Master Ferries som i så fall skal bevise at forsinkelsen eller kanselleringen ikke skyldtes forhold de rådet over, sier Halsos.

Avviser alle

Master Ferries har vært gjennom en måned full av kanselleringer, forsinkelser og endringer av seilingstiden.

— Helvetesuken, kaller administrerende direktør Tom Bringsværd uke 28, med havari, krasj i Danmark og et titall kanselleringer og et utall forsinkelser.

Svært mange har sannsynligvis pådratt seg ekstrautgifter. Men alle blir vist til betingelsene på nettet:

— Utgifter utover ferjebillettene må tas opp med den enkeltes forsikringsselskap, opplyste direktør Svein Olaf Olsen etter at «Master Cat» etter feilmanøvrering hadde brast i brygga fredag 13. juli.

Dagene før det ble tusener av andre rammet av kanselleringer på grunn av et hull i skroget.

Etter rundt ti kanselleringer i sommer er omtrent seks tusen passasjerer rammet.

Skylder på advokaten - Vårt ansvar er begrenset til å refundere billettutgiftene, sier administrerende direktør Tom Bringsværd i Master Ferries AS.

Når det gjelder sjøloven viser han til advokat Lars Hoven, styreformann i Master Ferries Holding AS.

— Hoven har laget reglene, sier Bringsværd.

Hoven er styregrossist på Sørlandet, og også styremedlem i Fædrelandsvennen.

— Nei, jeg har ikke laget reglene, det gjorde administrasjonen før jeg ble advokat for Master Ferries for ett års tid siden, sier Hoven.

Han mener reglene holder vann.

— Etter det jeg kjenner til har vi samme praksis som Color Line.

— Vi har ikke kansellert noe for moro skyld, det har vært vær, motorhavari eller kollisjon, sier Hoven, som medgir at han ikke kjenner sjølovens forskrifter på disse områdene inngående godt.

— Men sjøloven gjelder, og har vi et ansvar, skal vi ordne opp og betale, sier Hoven.

Han ville i går kveld starte en gjennomgang av reglene.