Foto: ROAR GREIPSLAND

LYNGDAL: Politiet fikk melding om trafikkulykken klokken 08.05. — To personbiler kolliderte på E39 ved Skolandsvannet, opplyser operasjonsleder ved Agder politidistrikt, Frank Solås, til fvn.no.

Sammenstøtet mellom de to bilene skal ha vært svært kraftig og begge bilene ble påført store materielle skader. Totalt tre personer var involvert i ulykken.

  • En person døde på stedet. To personer er nå kjørt til Sørlandet sykehus i Kristiansand, sier Solås.

Fra akuttmottaket ved Sørlandet sykehus i Kristiansand opplyser de mandag formiddag at tilstanden til de to mennene, som begge er i trettiårene og fra kristiansandsområdet, nå er stabil.

  • De er skadet og under behandling, men de er begge stabile, opplyses det fra akuttmottaket til fvn.no.

Kom over i motsatt kjørefelt

Ifølge politiet på stedet skal den 51 år gamle bilføreren, som var alene i bilen, ha kommet kjørende fra vest mot Lyngdal, da bilen han kjørte skal ha kommet i skrens og havnet over i motsatt kjørefelt. Der skal 51-åringens bil ha blitt truffet i høyre side av fronten til en sølvgrå passat, som kom kjørende vestover i motsatt kjørefelt.

Lensmann ved Lyngdal lensmannkontor, Jan Frostestad, opplyser til fvn.no at politiet ikke har noen indikasjoner på høy hastighet i forbindelse med ulykken.

— Det er 80-sone på stedet. Vi vet ikke hvor høy fart bilene har holdt, men det er klart at farten på stedet kombinert med en slik bråstopp får konsekvenser.

Frostestad beskriver også veiforholdene på ulykkesstedet som normale.

— Det var vanlig gode kjøreforhold på stedet. Det var riktignok våt veibane på stedet, men det regnet ikke der og da, opplyser Frostestad til fvn.no.

Arbeider fortsatt på stedet Like før klokken 13 er selve arbeidet med ulykken ferdig, men politiet arbeider likevel fortsatt på stedet.

— Vi har fortsatt folk på stedet, sier Frostestad som har måtte hanskes med trafikale problemer etter ulykken.

Da en trailer måtte stoppe i køen som var i forbindelse med ulykken, blokkerte bremsene seg. Da bremsene kilte seg ble den stående bom fast på stedet.

— For å forhindre nye ulykker fortsatte vi å dirigere trafikken på stedet, sier Frostestad til fvn.no.