KRISTIANSAND: — Løsningen er at flere sykler, går eller tar bussen. Trafikkveksten er så stor at utbyggingen av veinettet ikke hjelper særlig mye. Selv med ny firefeltsvei til dyreparken neste år kan vi få avviklingsproblemer på østsiden av byen, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen.

Rent trafikkteknisk er det allerede sammenbrudd i trafikkavviklingen i rushtiden på stamveinettet i Kristiansand og på Vågsbygdveien.

— Når trafikken ikke lenger flyter, har vi et sammenbrudd, understreker distriktsveisjefen.

Mjaaland tegner et dystert bilde av trafikksituasjonen i og rundt Kristiansand. Det trafikale kaos vil vare minst 15 år fremover med dagens bevilgningstakt.

LØSNINGENE

: - En firedobling av bomavgiften for enkelte og en fordobling for andre fra neste år vil gi en midlertidig nedgang i biltrafikken. Etter at det verste «sjokket» har lagt seg kommer trafikken til å øke igjen. Rushtidsavgift er et alternativ som vil fordele trafikken bedre. En slik avgift er imidlertid ganske usosial, og innføringen av rushtidsavgifter et politisk spørs, og ikke et faglig valg, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen.

— Det vi vet er at det i Stockholm medførte denne avgiften en redusert trafikk i rushtiden, sier Mjaaland. Trafikkveksten øst for Kristiansand sentrum skyldes høy aktivitet i Sørlandsparken. Økonomiske oppgangstider bidrar til økt trafikk. Vegvesenet gruer seg til ferjetrafikken neste år. I sommer har det vært lange køer til ferjeterminalen. En ny ferje fra Color Line har en bilkapasitet som totalt utgjør to kilometer bilkø!

TÅLER IKKE MER

Distriktsveisjef Mjaaland sier at veinettet i Kristiansand tåler ikke en ytterligere økning i trafikken. - Det blir dramatisk lange køer fremover med dagens trafikkvekst. Rushtiden blir lengre og lengre. Køene blir lengre og lengre, men bilistene er tålmodige og har høy betalingsvillighet.

Distriktsveisjefen ser noen lyspunkter i en ellers mørk tilværelse. Siden 2004 har veksten i sykkeltrafikken inn til sentrum økt med ti prosent, og i samme perioden har passasjerveksten på bussmetroen økt med 20 prosent.

VERST

Problemene i rushtiden fra 07.00 til 08.30 og fra 15.15 til 17.00 er verst på Vågsbygdveien, vestgående tunnel i Baneheia, Vesterveien og E39 fra meieriet til Brennåsen.

— De som ferdes på veiene utenom disse tidene merker ikke problemene. Men i rushtiden, som stadig utvides rent tidsmessig, øker problemene dag for dag, fremholder Mjaaland.