Kristiansandsfirmaet Oxford Research har sammen med utdanningsdirektoratet fått lære hvor galt det kan gå når tall og informasjon blir misforstått og feilbehandlet.

Rot i tallmateriale førte til et feilaktig forskerfunn om at åtte av ti elever ikke følger med i timen. I stedet viser tallene at åtte av ti elever faktisk følger med når læreren snakker.

— Svarene på tre av spørsmål som ble levert til oss av selskapet som gjennomfører nettundersøkelsen på vegne av Utdanningsdirektoratet, var misvisende. Det er selvsagt uheldig, men er nå rettet opp, sier senioranalytiker ved Oxford Research, Rune Stiberg-Jamt.

Han føler ikke at rykte til Oxford Research er skadet.

— Selv om dette var feil, står fortsatt hovedkonklusjonene i undersøkelsen ved lag, sier Stiberg-Jamt.

Utdanningsdirektoratet, som bestilte undersøkelsen, beklager i en melding på deres nettsider resultatene som ble publisert i januar, men føler ikke deres troverdighet har blitt svekket.

— Dette er dessverre feil som kan oppstå og det beklager vi, men vi kommer ikke til å ha betenkeligheter med å bruke Oxford Research igjen, sier Trine Oskarsen kommunikasjonsrådgiver i Utdanningsdirektoratet.

Oxford Research utfører analyser, evalueringer og strategiopplegg om samfunnsforhold.