Etter det NTB erfarer, er dette noe av årsaken til frustrasjonen som spesielt norske og danske SAS-piloter opplever for tiden. Danske medier oppgir at dette ga støtet til de danske pilotenes arbeidsnedleggelse på Kastrup mandag, og signaler tyder på at denne frustrasjonen også ligger bak de over 50 sykemeldingene fra norske SAS-kapteiner og styrmenn mandag morgen.

Oppsigelser

I tillegg kommer utsiktene til at så mange som 170 piloter, særlig i Danmark og Norge, er definert som overtallige som følge av at både Scandinavian Airlines Danmark og SAS Braathens drives så effektivt at det ikke lenger er behov for så mange piloter.

Ifølge den danske avisen Dagens Industri er vel 40 piloter definert som overtallige i Norge, mens mellom 110 og 150 piloter står i fare for å bli sagt opp i Danmark.

Allerede for nær to år siden gjorde de skandinaviske SAS-pilotene oppmerksom på at SAS’ konsernstyre neppe så rekkevidden av å dele det daværende Scandinavian Airline opp i tre nasjonale selskaper. Pilotene ønsket å tilhøre én pilotforening med felles lønns— og arbeidsbetingelser.

Ny avtale

Etter langvarige forhandlinger med uravstemning blant pilotene i SAS Braathens, sa de i desember 2004 ja til en ny pilotavtale, som blant annet innebar harmonisering av lønns- og arbeidsvilkårene mellom pilotgruppene fra henholdsvis Scandinavian Airlines og Braathens og felles ansiennitetsliste. De tidligere SAS-pilotene skulle fortsatt tilhøre den fellesskandinaviske arbeidsordningen.

Ifølge styreleder Jack Netskar i Norske SAS-flygeres Forening virker det nå som om SAS-konsernet vil bryte denne enigheten. Han presiserer at foreningen ikke har tatt noe initiativ til mandagens sykemeldingsrush.