— På hver eneste tur som saltbilen tar mellom Livold og Udland, der det meste av strekningen er langs vannet, brukes det omlag et tonn med salt. I sterk snøvær kan bilen lett komme opp i fem turer i døgnet, da blir det betydelige mengder med salt som til slutt havner i drikkevannet, sier Jon Harald Rømteland og Reidar Støle.

De er grunneiere ved Fardalsbakken som er i enden av vannet. Her ble det bygget en ny trefelts E 39-strekning for noen år siden. Opp bakken sliter hundrevis av trailere seg hver dag. Rundt 6000 kjøretøyer passerer her i døgnet.

— Erfaringstallene fra Statens Vegvesen forteller at asfalt-, tungmetall- og dekkforurensingen øker betydelig med en bakke på 4,5 prosent som opp Fardalsbakken sammenlignet med flat vei. Hva betyr dette for forurensingen i Tarvannet, spør de to seg.

De har hatt møter med kommunen og fylkesmannen om saken, forsøkt å sette press på slik at forurensingen kan undersøkes skikkelig.

Ny E 39-trase

— Vi står nå overfor bygging av en framtidig E 39-trase. Det bør heller vurderes å lage tunnel forbi Fardal eller legge veikorridoren i flat trase vekk fra Fardalsbakken for å fjerne forurensingen av Tarvannet, sier Rømteland og Støle.

De understreker at dette ikke handler om støy, den forsvant mer eller mindre da traseen ble lagt om i 2011. — Tarvannet og fisket i Fardalsbekken har vært en berikelse for generasjoner. Det ønsker vi at den skal være også for kommende generasjoner, sier de to.

Også Stig Skjævesland er bekymret for Tarvannet. Han er prosjektleder gjennom fylkeskommunen for dette vannområdet.

— Tarvannet er i en risikosone så tett som den ligger på E 39. Her bør det snarest lages konsekvensanalyser, ikke minst nå som det kommer ny veitrase. Kan noe gjøres i den forbindelse for å minke forurensingen, spør han.

Vil følge med

Ordfører Janne Fardal Kristoffersen forsikrer at kommunen akter å påse at problematikken skal følges nøye opp.

— Ingen i kommuneadministrasjonen er eksperter på denne type forurensing, og vi må derfor stole på saksmyndighetene. Vi forventer at de undersøker vannet og har det under oppsyn, sier hun.

Det lover senioringeniør ved miljøvernavdelingen hos fylkesmannen Atle Kristiansen. Han bekrefter at veisaltet havner i drikkevannet.

— Vi har bedt vegvesenet om å ha særlig fokus på dette vannet. Det er så stort at vi mener forurensingen ikke er en stor utfordring, men fordi det er et drikkevann er vi ekstra oppmerksomme på problemstillingen, sier Kristiansen.

Legger seg på bunnen

Tilbake ved Tarvannet tar vi bilder av Rømteland og Støle. Det har snødd et par centimeter, og dermed er saltbilen ute. I løpet av kvarteret vi står i bunnen av Fardalsbakken kjører den opp og ned fem ganger og salter.

— Saltet siger til slutt ut i Tarvannet når snøen smelter, der det legger seg på bunnen. Hva gjør ikke det med drikkevannet og det biologiske mangfoldet, spør grunneierne.

Skal overvåkes

Planleggingsleder for nye E 39 gjennom Mandal og Lindesnes, Kristian de Lange i Statens Vegvesen, sier at både under byggingen og når veien står ferdig vil Tarvannet bli overvåket.

— Det skal lages en konsekvensutredning rundt forurensing av vannet, sier han.

Miljøansvarlig Lene Jacobsen hos vegvesenet i region Sør sier at det tas prøver av alle vann som ligger langs riksveien.

— Vi er spesielt klar over Tarvannet som er drikkevann, sier hun.

Hun påpeker at det nå brukes betydelig mindre salt til strøing enn tidligere.

— Nye saltmetoder gjør dette mulig, blant annet fordi saltet er blandet ut med vann, sier hun.

Dessuten brukes det mer fastsand og det kostes mer enn før.