Høybro er foreslås droppet, men ett eller annet sted over elva her skal den nye gang- og sykkelbroa komme. Foto: Odd-Inge Rønning ULeberg

— Kall det gjerne den store snarveien. En moderne sykkelvei fra idrettsplassen, over Hunsøya til sentrum vil gjøre avstandene veldig mye kortere for mange, og vi håper at sykkel og bein vil overta for bil, sier rådgiver Ingrid Konsmo i Vennesla kommune.

Fra bil til ben

Hun minner om de nasjonale trafikkmålene. All fremtidig trafikkvekst skal håndteres gjennom gåing, sykling eller kollektivtrafikk. Biltrafikken skal ikke opp.

— Sykkelveien er ikke detaljplanlagt på langt nær. Men deler vil nok bli såkalt ekspressvei med delt felt for gående og eget felt for syklende. En gang- og sykkelvei over Hunsøya har alle muligheter til å bli et godt alternativ, og når det kommer vil nok en del sette fra seg bilene. Avstandene blir betydelig kortere, sier Konsmo.

Når bygging kan begynne, er helt uvisst nå.

— Første del fra kollektivknutepunktet i Graslia, på bro over Otra til Hunsøya vil bli bygget når God Driv AS går i gang med å utvikle sin del av Hunsøya. Det er tenkt som et rekkefølgekrav. Resten, til idrettsplassen, ligger nok langt fram i tid. Vi jobber med å få finansiert prosjektet i fremtidige bypakker, sier Konsmo.

Ikke høybro

Endelig trasevalg kommer senere, men neste uke skal politikerne si sin foreløpige mening.

— Nå avklarer vi at det ikke blir høybro direkte fra Hunsøya til Helsehuset. Den blir for høy. Dermed kan eierne av Helsehuset går videre med sine utbyggingsplaner. Vi foreslår også at vi skal utrede videre hvordan vi kan knytte sykkelveien til kollektivsenteret ved Graslia, sier Konsmo.

Eierne av Hunsfos Næringspark er ikke spesielt begeistret hvis en sykkelvei blir langt midt i deres park. En av eierne Terje Mangseth sier de må se nærmere på traseene før de gir en endelig kommentar.