VENNESLA: Ronald Rygh (58) har klaget på trygden fra Nav og mener utbetalingene er for små. Etter ti uker fikk han beskjed om å vente ti uker til. Etter 20 uker klaget han på ventetiden, og fikk beskjed om å vente nye ti uker.

— Jeg har jo en del å slite med når det gjelder helsa. Det er for galt å måtte vente 30 uker på svar om en feil som de har begått. Det burde være et pennestrøk å rette opp en slik feil, sier han.

Ble hørt

Rygh er uføretrygdet nå, og har tidligere mottatt arbeidsavklaringspenger.

Helseproblemene begynte med et hjerneslag i 2005. Han jobbet likevel videre, og drev eget firma. I 2007 fikk han hjerteinfarkt.

Rygh forteller at han solgte firmaet etter infarktet og fikk innvilget midlertidig uføretrygd. Han fikk for lite penger, klaget, og ble hørt den første gangen. Etter flere runder fikk han etterbetalt et beløp på rundt 90.000 kroner for sju måneder med for lave utbetalinger.

Opprørt

Nå mener Rygh en lignende feil har skjedd. Han mener han har krav på over 100.000 kroner for en periode på åtte måneder tidligere, og at beløpene har vært for lave siden før sommeren.

— Det kan jo være flere enn meg som ikke får det de skal ha fra den etaten. Jeg blir litt opprørt når jeg leser om ressursene de bruker på å ta de som snyter. Ja, ære være de som avslører snyterier. Men det hender Nav gjør feil overfor oss som skal ha trygd også. Og det er åpenbart at saksbehandlingstiden for våre klager er for lang, når jeg må vente 30 uker, sier han.

Beklager

Ingrid Stuve Sæverud, avdelingsdirektør Nav Forvaltning Vest-Agder, beklager at Rygh fikk inntrykk av at saken skulle løses innen ti uker.

— Saksbehandlingstiden i slike saker kan være inntil seks måneder. Når vi først informerer om en saksbehandlingstid på ti uker ser vi at vi kan skape noen forventninger om en saksbehandlingstid som ikke alltid kan innfris, sier hun.

Brevene sendes ut fra Nav sentralt i Oslo, og er et standardbrev som oppgir ti uker, fordi målet til Nav er å behandle sakene innen denne fristen.

— Kan dere ikke endre brevene slik at det står "inntil seks måneder" hvis det er reelt?

— Det er endring som må vurderes nasjonalt av Arbeids- og velferdsdirektoratet, men vi ser det er uheldig å gi inntrykk av at saksbehandlingstiden er kortere enn den faktisk er, sier Sæverud.

Mangler statistikk

Hun forklarer videre at Nav gjør prioriteringer av hvilke saker som må løses først.

— Det viktigste er å sørge for at ingen står helt uten penger. Rygh har klaget, men han har i hele saksbehandlingstiden mottatt sin trygdeytelse. Vi jobber med å besvare klagen hans nå.

Fædrelandsvennen lurer på om det finnes oppdatert statistikk for hvor lang saksbehandlingstid klagesaker i Nav Vest-Agder tar.

— Nav Forvaltning ble fra 1. september omorganisert, noe som medfører at det dessverre ikke er pålitelige tall for dette, sier Sæverud.