MANDAL: Her i Endresens løkke er det kapasitet til omlag 300 båter. Foto: Jarle R. Martinsen
LILLESAND: I den kommunale småbåthavna Tingsaker er det plass til 217 båter. KRISTIANSAND: Auglandsbukta er Kristiansand kommunes største småbåthavn med 565 båtplasser. Foto: Hans Jacob Brekke
KRISTIANSAND: Den nye båplassen ved Rona har plass til 320 båter og har kostet 64 millioner kroner. Foto: Jon Anders Skau
KRISTIANSAND: Auglandsbukta er Kristiansand kommunes største småbåthavn med 565 båtplasser. Foto: Jon Anders Skau

SØGNE: Båteiere i Søgne må bla opp betydelig mer penger for å ha båten sin i kommunal båthavn enn båteiere i andre kommuner på Sørlandet.

For en tre meter bred båtplass må man hvert år legge mer enn 8000 kroner på bordet i Søgne. Tilsvarende båtplass koster mindre enn halvparten på den andre siden av Kristiansand – 3725 kroner i Lillesand.

Kun én kommunal havn

Den eneste båthavna i Søgne som eies av kommunen er Solta kommunale småbåthavn. Denne sto ferdig i 2008, med 220 bryggeplasser.

Varaordfører Helge Andresen i Søgne mener den høye prisen kan forklares med at kommunen ikke hadde kommunale plasser fra før.

— Dette var første gang vi bygde ut en båthavn. Og fordi den skal være selvfinansierende blir da utgiftene kun fordelt på de 220 plassene i Solta. Kommunen har ikke penger til å subsidiere båtplasser til innbyggerne, sier Andresen.

Fylles opp

Varaordføreren forstår at båteiere i Søgne kan reagere på at prisene i kommunen ligger mye høyere enn i andre kommuner, men tror de aller fleste er glade for at det nå er lettere å få bryggeplass enn før.

— Stort sett alle båtplassene i den kommunale havna blir leid ut hvert år, så da er nok ikke prisen så gal, sier Andresen.

Farsund kommune tilbyr de aller billigste båtplassene langs Agder-kysten. Her koster det kun en tredel av Søgne-prisen.

Vil vurdere prisen

Lillesand er nest billigst. Her er det imidlertid planer om å gjennomgå prisnivået om kort tid.

— Vi skal begynne en prosess nå i mai som skal se på om vi må øke vederlagene i havna. Bare vedlikeholdet av småbåthavnene koster et par tusen årlig per plass, hvis det ikke er noen ekstraordinære utgifter. Det er ganske kostbart å drifte alle anleggene våre, forteller enhetsleder Trude Jakobsen i enheten for miljø, drift og samferdsel i Lillesand.

I Kristiansand og Mandal er det egne selskaper som tar seg av driften av de kommunale småbåthavnene.

— Inntektene vi har av utleie går inn i regnskapet til Mandal havn, og brukes til drift, vedlikehold og nyanskaffelser i småbåthavnene, sier havnefogd Olav J. Neset i Mandal Havn KS.

1300 på venteliste

Kristiansand kommune har den desidert lengste ventelista for båtplass på Agder. Omtrent 1300 personer står per i dag på lista, men nye tildelingsrutiner har mer enn halvert søkerlista på kun noen måneder.

— Før jul sto det 2700 på venteliste, så vi har redusert tallet kraftig etter at de nye rutinene ble innført første januar i år, sier daglig leder Per Kristian Nygård ved småbåthavnkontoret.

Tidligere praktiserte kommunen at man kunne si nei til tilbud om båtplass tre ganger. Nå får kristiansandere kun ett tilbud. Takkes det nei, er man ute av lista.

Nesten 280 nye, kommunale båtplasser i Ronsbukta og Alsvika, som står ferdig før sommeren, har også bidratt til at lista har blitt kortere.

— Med nye retningslinjer får vi luket ut dem som egentlig ikke har noe behov for båtplass, sier Nygård.