KRISTIANSAND: — Ja, dette var jo veldig stas, og ganske fortjent spør du meg, og neste år skal vi bli enda bedre! sier frontsjef Mads Ommundsen i fvn.no.

Bra nettsted

— Fvn.no fremstår som et veldig bra nettsted, et veldig godt nettsted. Det er preget av at Kristiansand er en relativt stor by, der mengden på innholdet er stort, sier juryeleder Geir E. Engen i medieeiernes interesseorganisasjon Mediebedriftene (MBL), som deler ut prisene.

— Styrken til fvn.no er at det fremstår som helhetlig på en gjennomtenkt måte. Juryen ser at det er jobbet bevisst med å gjøre nettstedet bedre, sier Engen som legger til at fvn.no er nominert blant mange gode kandidater.

Prisene

Fvn.no kan vinne pris i mai.

Prisen deles ut under Nordiske Mediadager i Bergen fra 9. til 11. i mai.I klassen for Årets nett/mobil/TV er det ti kategorier som premieres: Årets lokale nettsted, Årets nasjonale nettsted, Årets nisje/nyttenettsted, Årets tabletutgave, Årets innovasjon, Årets mobile nettsted, Årets nyhetssak på web-tv/lokal-tv, Årets reportasje på web-tv/lokal-tv, Årets programserie på web-tv/lokal-tv og årets nettsted.

I tillegg deles det ut åtte priser i klassen Årets avispriser, og sju priser i klassen Årets magasin/ukeblad.

I år deles det også ut en egen pris for dekningen av terrorangrepene 22. juli, der alle medier konkurrerer.

Mange priser

— Er det noen bransjer som deler ut flere priser til seg selv enn norske medier?

— He-he, det er mange priser. Men det er mitt inntrykk at det blir mer og mer stas å få prisene. De henger høyere. Det kan ha ammenheng med at de har klart å legge utdelingen til Mediedagene i Bergen, der 1000 deltar og det er kø for for å komme inn. Det er noe annet enn 70-80 avisfolk som sitter og klapper for seg selv. Men, ja, det er mange priser, sier Geir E. Engen i MBL.

Nettprisene

Juryen har mottatt til sammen 112 bidrag i klassen for nettaviser. Dette er ifølge mediebedriftene.no nesten dobbelt så mange bidrag som året før. Juryen har bestått av Trine Tvetbråten i Dagbladet, Christian Andersen i A-Pressen, Ine Thereze Gransæter i Aller og juryeleder Geir E. Engen som representerer medieeiernes interesseorganisasjon Mediebedriftene (MBL)

— Hva er det egentlig vi får prisen for?

— Kriteriene er mange. Men utgangspunktet er det som skjedde i 2011. Og da ser vi på design, brukervennlighet, utnyttelse av nettets fortrinn, interaktivitet, spennende tjenester, om de tar nettet på alvor og involverer brukerne. Vi ser på brukergrensesnitt og om det er god lesbarhet, sier Engen.

— Og så ser vi på bredden på tilbudet, om saker blir oppdatert, og om de klarer å fylle seksjonene med innhold. Og om de følger opp diskusjoner som settes i gang og er oppdaterte og brukervennlig, sier Engen.

Her er de nominerte nettavisene

Årets nettsted

  • Bergens Tidende

  • Dagbladet

  • VG

Årets lokale nyhetsnettsted

  • Fædrelandsvennen (fvn.no)

  • Haugesunds Avis

  • Romsdals Budstikke

Årets nasjonale nyhetsnettsted

  • aftenposten.no

  • dagbladet.no

  • vg.no

Årets nisjenettsted

  • Romsdals Budstikke – www.kortreist.no

  • e24.no

  • Dagbladet - Kjendis.no

Innovasjon

  • Se og Hørs MGP-arkiv

  • Dagbladets Spotify app

  • Aftenpostens Moodboard

Årets mobilnettsted

  • NRK - m.nrk.no

  • Dagbladet - m.db.no

  • Haugesunds avis – diverse relevante apper