KRISTIANSAND/SØGNE: — Det var uaktuelt å fortsette å bo i Søgne. Jeg brukte 45 minutter til jobb på en strekning som ikke skal ta mer enn 15 minutter. Det er et overgrep mot folk å bli påført så dårlig veistandard, sier Bernt Bisseth, innehaver av Galleri BI-Z i Kristiansand.

Mens pendlingen østover på nye E 18 øker voldsomt, går den tilbake vestover langs E 39. Nye tall viser en nedgang på 147 pendlere daglig fra Søgne og Songdalen til Kristiansand siden 2008, som er året med flest pendlere. Det er en nedgang på fire prosent.

— Hver dag snakker folk i Søgne om den dårlige veien. Og de er forbannet. Det har aldri vært så ille som nå. Tusenvis av mennesker står i kø hver dag, sier Bisseth.

Flyttet

Etter å ha bodd 25 år i Søgne, flyttet han i 2010 til Vågsbygd, og bruker el-bil til jobb i Kvadraturen. Dit må han ofte dra tidligere enn han hadde tenkt som følge av at han har tre ansatte som fortsatt sliter med køen på E 39. — Rett som det er får jeg sms eller telefon med "Jeg sitter fast i kø. Du må åpne galleriet". Skal jeg betale for at folk stadig kommer en halv time for sent på jobb? Veiplanleggingen i byen er en katastrofe, og de mange rundkjøringene fungerer som blodpropper. På sykehuset opererer de ut blodpropp. I veivesenet putter de dem inn. Det er skremmende at det går an å planlegge så dårlig. Jeg er helt sjokkert, sier Bisseth rasende.

Rushtidsavgiften gjør ham enda mer sint.

— Jeg kan forstå at de må betale rushtidsavgift østfra på E 18, ettersom de har fått ny vei. I 20 år har jeg betalt bomavgift for å kjøre på en kjerrevei, og ennå har vi ikke fått ny E 39. Det er som å betale renter i 20 år på et hus du ikke får lov til å flytte inn i mens du fortsatt må bo på hybel, sier han.

— Både Lillesand og Grimstad har kjempevekst på grunn av den nye veien. Det beste vår generasjon kan gi den neste er en skikkelig vei, sier Bisseth.

Per Gunnar Uberg Foto: Valerie Kubens

Rådgiver Per Gunnar Uberg i Kristiansand kommune bekrefter bildet om strømmen mot Aust-Agder etter bygging av ny E 18. — Bare det siste året har pendlingen fra Kristiansand til Grimstad/Arendal økt med 52 prosent, mens pendlerstrømmen motsatt vei økte med 28 prosent fra 2011-2012, sier han.

Telefonklager

— Veivesenet sier de ikke får klager på E 39, men det er ikke rart, for jeg har ringt haugevis av ganger og opplevd at det er umulig å komme gjennom på telefonen, sier Bisseth.

Bisseth er ikke i tvil om hva som må gjøres for å få fortgang i veibyggingen til Søgne.

— Det står 20 millioner europeere bare og venter på å få lage ny vei her. Det var portugisere som bygde Kilden. Ungarere, polakker og tyskere bygde E 18 til Grimstad. Penger har Norge nok av, så det er bare å ringe til europeerne og be dem komme tilbake igjen, sier Bisseth, som er sikker på at folk i Søgne til høsten kommer til å stemme på de partiene som lover ny vei raskt.

— For hvorfor skal vi finne oss i dette når det er mulig å gjøre noe med det? Hadde vi vært franskmenn, hadde satt noen trailere på tvers av E 39 inntil saken ble løst, sier Bisseth.

Folkeveksten krymper

Befolkningsveksten synker og stadig flere hus er til salgs i Søgne.

— 147 færre pendlere til byen fra Søgne og Songdalen er et høyt tall. Dette må vi gå dypere inn i for å finne ut hvor de har forsvunnet til, og hvor mange som er blitt pensjonister, sier Søgne-ordfører Åse Severinsen.

Hun ser ikke bort fra at nedgangen kan ha sammenheng med ulempen det medfører å stå 40 minutter i kø hver vei til og fra jobb på en strekning som kunne tatt 15 minutter.

— Noen har valgt å flytte på grunn av komplikasjonene i forhold til veien. Vi har også hatt lavere befolkningsvekst i Søgne enn vanlig. Vi har pleid å ha en befolkningsvekst på 2,5 til 3 prosent i året, men i 2012 var vi nede i en prosent, sier ordfører Severinsen. Da økte befolkningen med 146 personer til 10.855. Hun ser også at tallet på boliger til salgs øker sterkt i Søgne.

— Det har pleid å ligge på 50-60 boliger, men rett før helga var tallet 104. Det er et uvanlig høyt tall for Søgne i forhold til de siste årene, sier Severinsen.

Hun forteller at prosessen for trasévalg for ny E 39 gjennom Søgne startet i mai og ventes ferdig i 2014. — Det er foreløpig penger bare til strekningen vest fra Søgne mot Mandal, men ikke gjennom Søgne. Det er kanskje penger til strekningen fra Songdalen til Kristiansand. Så vi kan ikke si når det blir en bedring av forholdene, sier Severinsen.