SANDNES : — Vi stusset over at det sto «Nærbø» på toget og at det var et lokaltog som var satt opp til Kristiansand, sier den erfarne pendleren på Jærbanen, Eli Stangeland til Aftenbladet.no. Stangeland fikk bekreftet at det faktisk var dette toget som skulle til Kristiansand fredag kveld, til tross for at det altså var skiltet til Nærbø.

Hun var del av et følge på fire på vei til sykkelferie i Danmark. Gruppen manglet én person, og ba konduktøren vente i to minutter. Dette ble avvist, fordi toget måtte holde rutetiden.

Ringte NSB

— Vi var med andre ord selv skyld i at vi ikke kom oss med toget til Kristiansand.

Verre var det ifølge Stangeland med ni andre personer, en franskmann og en familie på åtte som også hadde utenlandsk opprinnelse. De forklarte Stangeland at de var blitt stående igjen nettopp fordi toget så ut som et som vanligvis frekventerer Jærbanen og fordi det ikke var merket «Kristiansand».

— Franskmannen hadde billett med vognnummer og hadde sett etter den oppgitte vognen. Da han ikke så den, konkluderte han for seg selv med at det måtte være feil tog.

Eli Stangeland tok på vegne av gruppen på seg å ringe NSBs kundeservice etter opplevelsen.

— Jeg ventet i 25 minutter uten å få svar. Jeg fikk heller ikke noe signal om hvordan jeg lå an i køen. Jeg hørte bare musikk. Også som fast bruker av Jærbanen på strekningen Sandnes-Egersund har jeg opplevd mye rart den siste tiden. En dag nylig tok turen tre timer og flere ganger har det vært satt opp buss på deler av strekningen den siste tiden.

NSB beklager

Stangeland er kritisk til servicenivået til NSB og synes selskapet burde satt opp en maxitaxi for gruppen som ble berørt av det feilmerkede toget.

Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB undersøkte saken så langt han kunne fredag kveld.

– Her er det åpenbart at det har skjedd feil fra vår side. Så langt jeg har klart å bringe på det rene var ikke kristiansandstoget merket med "Kristiansand", og det ble ikke gitt høyttalerbeskjed på engelsk om endringen. Dette beklager vi, sier Myhre.

Han håper flest mulig av passasjerene som ble stående igjen på perrongen i Sandnes, kommer seg med nattoget til Kristiansand.

– Jeg har snakket med Eli Stangeland og informert henne om vår reisegaranti som innebærer at NSB påtar seg å få den reisende frem dit vedkommende skal dersom toget er mer enn 60 minutter forsinket. Både franskmannen og den asiatiske familien bør kontakte oss om de ikke allerede har gjort det, så skal vi ordne opp, sier Myhre.

Han har også vært i kontakt med ombordansvarlig i nattoget og bedt vedkommende gi de aktuelle passasjerene den servicen han kan gi dem med tanke på at de får gratis reise videre dit de skal.