VENNESLA: — 40 år er fryktelig lenge. Derfor foreslår vi knusing i 10 år. Deretter kan Terrengtransport få opsjon på to ganger 15 år. Det sikrer alt litt bedre, og vi kan justere underveis, sier Høyres gruppeleder Bernt Slettedal.

Sikkerhetsventil

Han mener kommunen med en intervall-løsning får større mulighet til å stoppe driften, hvis driften ikke blir som forutsatt. Knuseverket er den store saken i Vennesla i øyeblikket, og avgjøres i kommunestyret torsdag.

— Vi er bekvemme med de utredninger som er gjort, og sier ja til knuseverket, men vi vil ha denne ventilen, legger han til.

Slettedal har tatt opp forslaget med de andre gruppelederne og sier han har møtt kritikk for å komme for sent på banen.

— Men i politikk må det være lov å komme med gode forslag helt til avgjørelsen er tatt, sier han.

Ikke rett tidspunkt

Krfs Daniel Bakken sier han og KrF egentlig er enig med Høyre.

— Reguleringsplanen er nok ikke rette plass å ta dette opp. Høyres forslag passer bedre når vi skal behandle konsesjon senere, sier han og varsler at KrF vil stemme mot nå.

Ap ønsker å utsette hele knuseverket. Solveig Robstad (Ap) sier at Høyres forslag kan være et godt alternativ hvis utsettelsen ikke får flertall.