KRISTIANSAND: — Erfaringene er veldig gode, oppsummerer Leiv Askvig, direktør i Sundt AS.

Firmaet er deleier i OPS-selskapet Allfarveg som har finansiert, bygd og som drifter E 39 mellom Lyngdal og Flekkefjord.

Her betaler staten en årlig sum i 25 år. Det har lønt seg for Allfarveg der eierne Sundt og Veidekke har tatt et utbytte på 95 millioner siden veien sto ferdig i 2006. Sundt er også medeier i Agder OPS som bygde E 18 mellom Kristiansand - Grimstad. Her er det tatt et utbytte på 25,7 millioner.

— For entreprenøren er fordelen ved et slikt prosjekt at de får en stor kontrakt. De finansielle deltakerne får en fornuftig avkastning over mange år. Det er en klar risiko med å gå inn i et slikt prosjekt, men klarer vi det får vi en god avkastning, sier Askvig.

Tar risiko

OMSTRIDT: E 39 mellom Lyngdal - Flekkefjord ble åpnet i 2006 og gjennomført som offentlig privat samarbeid (OPS) av den borgerlige regjeringen. Kritikerne mener at utbyttet på 95 millioner viser at modellen er dårlig. - Dette er sløsing med offentlige penger, sier Alf Holmelid (SV). Foto: Lars Hoen

De gode utbyttene til OPS-selskapene kom fram i en artikkel i avisen Klassekampen på fredag.De borgerlige partiene mener offentlig privat samarbeid er løsningen for å få bygd mer vei på raskere tid. Kritikerne mener at overskuddene som er tatt ut, viser hvorfor dette er en dårlig modell.

Modellen fungerer nemlig slik at OPS-selskapene finansierer veiutbyggingen gjennom lån og egne midler. Så betaler staten tilbake over 25 år.

— Utbyttene viser at prosjekter med privat finansiering er sløsing med offentlige penger. Selskapene tar betaling for å stille med kapital som staten har fra før. Dette er reinspikka sløsing, sier Alf Holmelid (SV).

Leiv Askvig mener derimot at det ikke bare er de private som tjener på OPS-modellen. Han viser til at når veien har blitt bygd gjennom et offentlig privat samarbeid, blir den bygd raskere i tillegg til at private tar risikoen.Det var tilfellet på E 18 mellom Grimstad — Kristiansand der veien ble 1,3 milliarder dyrere enn beregnet. Regningen ble tatt av utbyggingsselskapet (CJV E 18) som er eid av tyske Bilfinger og danske E. Pihl & Søn.

— De sparte staten for kostnadsoverskridelsene, som ble enorme på E 18, sier Askvig.

Kvalitet

Leiv Askvig mener at kvaliteten på veiene blir bedre når de bygges som OPSer.— Ved andre veiprosjekter går garantien ut etter fem år. Her er vi pålagt å holde veistandarden i 25 år. Da er brukerne garantert høy standard i hele perioden, sier Askvig som også tror at OPSer gir bedre budsjettdisiplin.

— Fordelen med privat kapital, er at det skaper en helt annen risiko, siden utbyggerne risikerer å tape egne penger. Det gjør de ikke i offentlige prosjekter, sier Askvig.

Må skjerpe seg

Alf Holmelid mener det er en stor myte at OPS-modellen er grunnen til at eksempelvis E 18 kunne bygges så raskt.

— Gjennomføringen har sammenheng med helhetlig prosjektfinansiering, og det er fullt mulig uten å velge denne modellen, sier Alf Holmelid.

— Utbyggerne selv mener det blir bedre budsjettdisiplin når det er private midler?

— Hvis entreprenørene har en annen omgang med private penger enn de har med skattepenger, burde de skjerpe seg sier Holmelid.

Han minner også om at hvis staten setter i gang mange OPS-prosjekter, er det store summer som skal nedbetales senere.

— Det binder opp budsjettmidler når man i dag avgjør nå hva politikerne skal bruke penger på framover. Dermed blir det mindre og mindre å betale vei for.