KRISTIANSAND: Ordførere står i kø for å protestere mot Vegvesenets tidsplan for ny europavei mellom Stavanger og Kristiansand, skriver aftenposten.no. En strekning der 51 mennesker er drept i trafikken de siste ti årene.

Spørsmålet som skaper storm i kastene på Sørlandet akkurat nå er: Hvilken standard skal nye E 39 ha?

Skal det bygges en firefelts motorvei, en to— og trefelts vei med midtrekkverk, eller en tofelts vei?

Svaret i Statens vegvesens plan er litt av alt.

Lokalt opprør

De første 55 kilometerne fra Kristiansand og vestover skal bygges som firefelts motorvei.

I Vigeland, kommunesenteret i Lindesnes, snører veien seg sammen til to felt. Men det varer bare i 1,2 kilometer (over en bro) og så blir veien trefelts. Også det varer bare i en drøy kilometer, før veien igjen blir tofelts. Og det skal den være helt frem til Ålgård ved Sandnes.

Hele veistrekningen skal ha midtrekkverk.

Planen har ført til opprør i kommunestyrer og fylkesting i regioner som er bland dem som vokser raskest i Norge.

— Dette er uhyre viktig for oss. Vi ser i mange sammenhenger at det Veivesenet oppgir som forventet trafikk er langt lavere enn den reelle trafikkveksten, sier fylkesordfører i Vest-Agder Terje Damman (H).

Det er helt forferdelig å bygge deler av E 39 som tofelts vei. Vi må bygge for fremtiden, og dette er det motsatte

— Det er helt forferdelig å bygge deler av E 39 som tofelts vei. Vi må bygge for fremtiden, og dette er det motsatte, sier ordfører Janne Fardal Kristoffersen (H) i Lindesnes. Hun reiste til Oslo forrige uke for å be samferdselsministeren gjøre om planene, men fikk ingen garantier om det.

Underveis på den nye E 39 skal det bygges en lang rekke tunneler.

Vanligvis er det slik at veier skal dimensjoneres for hvor stor trafikken er forventet å være 20 år etter åpningen av veien. Denne gang har Veivesenet valgt å legge det som kalles en ny tolkning av tunnelforskriften til grunn.

Ett tunnelløp

Derfor skal det bygges bare ett tunnelløp - også der det er forventet at flere enn 8000 biler vil passere daglig tidligere enn 20 år etter at veien er åpnet. Norske regler tilsier at tunneler med en årsdøgntrafikk (ÅDT) over 8000 skal ha to tunnelløp eller en rømningstunnel. Men det skal planlegges for to tunnelløp med en gang. Det andre tunnelløpet skal så bygges etter hvert, og være klart idet trafikken passerer 8000. I alt skal mellom 12 og 15 slike tunneler med ett løp bygges på E39, uten midtrekkverk. De kommer mellom veistrekninger hvor det er midtrekkverk.

- Er det et problem for trafikksikkerheten?

Det er helt klart et viktig poeng. Nå skal det sies at tunneler erfaringsmessig er sikrere enn åpen vei. Men vi ser den utfordringen som kommer i et lengre perspektiv

— Det er helt klart et viktig poeng. Nå skal det sies at tunneler erfaringsmessig er sikrere enn åpen vei. Men vi ser den utfordringen som kommer i et lengre perspektiv. For å unngå å ha møtende trafikk i tunnelene når trafikkmengden øker, så planlegger vi for toløpstunneler, sier regionveisjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen Region Sør.

- Er det et problem at veistandarden varierer så kraftig?

— Det har ikke vært noe stort problem på strekninger hvor vi har det i dag. Det viktigste er at det er forbikjøringsmuligheter med jevne mellomrom.

- Dere velger denne standarden for å spare penger?

— Jeg vil ikke kalle det spare penger, men å bygge rett veistandard etter trafikkmengde. Jeg har forståelse for at man lokalt ønsker seg firefelts vei. Men trafikken tilsier ikke det. Det viktigste er å bygge møtefri vei mellom Oslo og Stavanger. Hvis trafikken øker mer enn det prognosene tilsier, så tar vi hensyn til det i senere planlegging.