Se video med intervju av Mjaaland på vei gjennom tunnelen øverst i artikkelen .

KRISTIANSAND: Mange har lurt på hvorfor fartsgrensen gjennom Vågsbygdporten er så lav. Veivesenets avdelingsdirektør Johan Mjåland har svaret.

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland sier fartsgrensen gjennom Vågsbygdporten kan bli satt opp til 70 km/t når hele veien er ferdig. Han understreker imidlertid at sikkerheten avgjør om så vil skje. Foto: Sondre Steen Holvik

Fædrelandsvennen tok lørdag formiddag en kjøretur gjennom Vågsbygdporten sammen med Johan Mjaaland i veivesenet for å høre hvorfor fartsgrensen er 60 km/t og ikke høyere.

— Før hastighetsgrensen ble satt, ble det gjort en veldig grundig sikkerhetsanalyse av hele tunnelsystemet. Resultatet av denne ble at fartsgrensen ble satt til 60, sier Mjaaland. Han skjønner at folk vil kjører fortere, men minner om at det både er kryss, påkjøringer og avkjøringer i nærheten.

— Da vet vi av erfaring at dette er ting som kan skape uheldige hendelser, sier Mjaaland

Vil kjøre fortere

Steffen Bauge og Ørjan Fidje kjører ofte gjennom tunnelen og synes fartsgrensen er for lav.

Steffen Bauge (t.v) og Ørjan Fidje bruker vågsbygdtunellen flittig og sier at fartsgrensen godt kunne vært litt høyere. Foto: Sondre Steen Holvik

— Jeg syns 70 eller 80 hadde vært bedre, sier Bauge.

Fidje bruker tunellen hver dag til skolen og sier at det er lett å komme litt over fartsgrensen.

— Man sparer jo ikke så mye tid på å kjøre i 70 km/t, men det hadde jo vært greit, sier Fidje.

Selv om guttene får opplyst hva veivesenet begrunner fartsgrensen med, mener de fremdeles at den kunne vært litt høyere.

Mange beslag

Det har siden tunnelen ble åpnet vært mange beslag av førerkort. UP-sjef Øystein Krogstad sier at det tidligere i høst ble beslaglagt mellom 30 og 40 førerkort på denne strekningen.

UP-sjefen forklarer at menn i alderen 18 til 45 år er de verste råkjørerne.

Svein Arne Føreland ruller inn på YX Trekanten i en sprek sportsbil, han syns det er litt skummelt å kjøre gjennom tunnelen når så mange er blitt tatt.

— Jeg har lest mye om det i avisen og det er jo ganske lett å komme over 60 km/t, så jeg passer litt på, sier Føreland.

Kan bli 70 km/t

— Når hele Vågsbygdporten er ferdig har vi muligheten til å vurdere hastigheten på nytt, sier Mjaaland.

Avdelingsdirektøren sier at det må skje på den betingelsen at det blir samme sikkerhet med 70 km/t som med det er med 60-grense.

Tunnelen ble påbegynt sommeren 2010 og den vestgående retningen mot Vågsbygd og Stavanger sto ferdig søndag 14. april i år. Tunnelen er 1,3 kilometer lang og ble laget for å få bukt med køproblemene til og fra Kristiansand sentrum.

Vågsbygdporten kostet 1,08 milliarder kroner, av dette er 990 millioner bompengefinansiert.

Selv om Mjaaland kjører en sprek bil, er han ikke fristet til å kjøre over fartsgrensen.

— Jeg er såpass mye borti ulykker at jeg ikke blir fristet til å kjøre fort. Jeg vet at konsekvensene blir store dersom man kjører over fartsgrensen og blir involvert i en ulykke, sier Mjaaland.