SØGNE: — Man må ha lov til å ha andre meninger enn veivesenet uten å bli kalt for sabotør. Da vi fikk høre om dette, reagerte vi sterkt og gjorde det klart at det er uakseptabelt, sier gruppeleder i Søgne Ap og tidligere ordfører, Solveig Kjelland Larsen, til Fædrelandsvennen.

Det var under Statens vegvesens idémyldringssmøte den 14. juni i fjor at det ble skrevet en internrapport med liste over hvem veivesenet anser som «mulige sabotører» i arbeidet med å planlegge ny E 39 mellom Lindelia (Søgne) og Livold (Lindesnes). Se bilde av rapporten under annonsene til høyre.

Rapporten lister blant annet opp «allierte», «mulige sabotører», «de som vil få nytte» og «de som vil få ulemper».

Under «mulige sabotører» listes blant andre Frp-politikere i Mandal, og Mandals- og fylkespolitiker Stein Inge Dahn (V) opp. Disse klassifiseres som «konfliktsøkere». Arbeiderpartiet i Søgne, fylkesmannens arkeologer og miljøgrupper er andre mulige sabotører.

Beklager ordbruk

— Ordbruken i den rapporten var ikke er akseptabel, og vi har beklaget oss overfor Søgne Ap. Vi glapp i kvalitetssikringen, sier avdelingsdirektør for prosjektavdelingen ved Statens vegvesen region sør, Anette Aanesland.

- Har etaten et foretrukket trasévalg mellom Lindelia-Livold?

— Nei, og vi håper ingen mistenker oss for det. Dette er en planprosess, og alle skal bli hørt, og alternativer skal utredes. Vi anser ikke folk med ulike meninger som sabotører, for det handler om å få all kunnskap fram, sier hun.

Planleggingsleder Solveig Hellevig sier at begrepsbruken er knyttet til et spesielt planleggingsverktøy som veivesenet bruker i forkant av store prosjekter.

— Rapporten hører til et idémøte holdt et halvt år før planleggingen startet opp. Det handlet om å skille mellom aktørene, og finne dem som kunne lage problemer i etterkant dersom de ikke ble hørt tidlig. Vi vil få fram alle fordeler og ulemper med de ulike traséalternativene, og dette er aktører vi ønsket at ikke skulle føle seg overkjørt.

- Kritikkverdig

Solveig Kjelland Larsen sier at hun og lokallagsleder Bjørn Egeli fikk en beklagelse fra veivesenet etter et møte i mars, og at lokalpolitikerne er godt hørt i planleggingsfasen i etterkant.

— Nå er det flere traséalternativer på bordet, som er fremmet av politikerne i Søgne. Men behandlingen av oss i starten var kritikkverdig, sier hun.

Den eneste som navngis direkte i rapporten er Stein Inge Dahn (V), bystyremedlem i Mandal og medlem av hovedutvalget for samferdsel i fylkeskommunen.

— Dette visste jeg ikke om, og det er overraskende. Jeg har stemt for å vektlegge kollektivtransporten sterkere, og det er nok derfor jeg er satt i den båsen, sier Dahn.

— Men når jeg hører hvem andre som er plassert der, så bør jeg nok velge å tolke det som et honnørord.

— Men er det riktig at en fagetat peker ut legitime aktører som sabotører?

— Nei, selvfølgelig ikke. Men jeg velger å se på dette som uheldig intern sjargong, og jeg er sikker på at de demokratiske prosessene er godt ivaretatt, sier han.

Reagerer

MOT BRO: Per Gunnar Johnsen har sitt barndomshjem på Holmen, og han og de andre medlemmene av E39Søgne legger ikke skjul på at de har egeninteresser av at veitraséen legges rundt Trysfjorden, og ikke over. Men de sier at overordnede miljøhensyn tilsier at det er av alles interesse at broen droppes. Her er Johnsen (i midten), sammen med Arne Haukedalen og Tormod Nyberg. En ny bro vil krysse fjorden bak. Foto: Henrik Ihme

Medlemmene av interessegruppa E39Søgne, som holder til fra Tangvall og vestover til Holmen ved Trysfjorden, anses også av veivesenet som mulige sabotører. De er overrasket av veivesenets sjargong, og mener det tyder på at etaten følger en egen agenda.— Ordbruken gir rom for den tolkning at veivesenet har bestemt seg for én løsning før den politiske prosessen har begynt, og at veivesenet selv ønsker å bygge bro over Trysfjorden. Det er et demokratisk problem, sier Per Gunnar Johnsen, og fortsetter:

— Krigsretorikk om sabotører og allierte, samt at broen omtales som «flott og spenstig», og at den «vil vekke internasjonal oppsikt», gir uttrykk for deres agenda i klartekst.

E39Søgne kjemper for en nordlig trasé som går over heia nord for Try, og dermed unngår broen. De mener miljøhensyn ikke ivaretas av å bygge bro på 55 meters høyde over Trysfjorden, og at traseen nord for bebyggelsen på Lohne, Holmen og Try er et klart bedre valg.