ARENDAL/KRISTIANSAND: – På høsten faller lauvet ned i båtene og tetter selvlensingen. Hvis det regner godt og båten blir liggende dypt, trykker vannet på utenfra og lensingen starter motsatt vei. Dermed fylles båten med vann og går rett ned, sier Knut-Even Rislaa.

Tirsdag kveld måtte redningsskøyta Inge Steensland i Arendal for fjerde gang på ei uke rykke ut for å heve en båt som hadde sunket ved kai. Denne gang var det en Ibiza skjærgårdsjeep som hadde sunket i Tromøysund.

– Vi brukte heveballonger og kran for å få båten opp til overflaten. Da var det bare å starte lensingen, forteller skipsføreren.

Gjenganger

Redningsskøyta bruker fort et par timers tid på å heve en båt.

– Vi bruker en del tid på det, men det er jo verst for eierne som har fått båten under vann. Å heve den koster fort noen tusen kroner, men de fleste dekkes av forsikringen, sier Rislaa.

Ifølge skipsføreren er det stort sett selvlensende joller og skjærgårdsjeeper av variabel verdi som synker.

– Det kommer en del slike oppdrag hver høst. Det er en skikkelig gjenganger, sier han.

– Sjekk båten oftere

Redningsskøyter landet rundt får i disse dager ekstra jobb på grunn av båteiere som ikke jevnlig gjør tilsyn med og øser båten sin.

– Jeg er tilhenger av å tøye båtsesongen så langt det er mulig, men vil oppfordre alle til å sjekke båtene sine oftere nå som det er høst. Lauv og regn gjør at båten plutselig kan ligge på havets bunn. Har man ikke tid til å føre tilsyn, bør båten fraktes på land allerede nå, sier han.

Han legger til at eierne er godt fornøyde hver gang redningsskøyta har hevet båten deres.

Dyre båter synker

Informasjonsansvarlig Arne Voll i Gjensidige har jobbet med erstatningssaker for båter over lang tid. Han kjenner godt til problemet.

– Hvis lensingen tettes av løv kan de synke rett til bunns. Mange hundre båter synker hvert eneste år, de aller fleste når løvet faller av på høsten, sier Voll.

Han legger til at man kan tape mye på ikke å passe på båten i høststormene.

– Jeg ser ofte båter til flere hundre tusen kroner som har sunket. Men hvis båtene ligger uten tilsyn kan erstatningen fra forsikringsselskapet bli redusert eller falle bort, forklarer han.

Synker daglig

Assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i IF Skadeforsikring sier at det årlig utbetales nesten 400 millioner kroner i erstatning for skader på båt.

– En tredjedel av skadene skjer mens båten ikke er i bruk. Selvlensende båter synker omtrent daglig på landsbasis, sier hun.

Vennesland sier at problemet stort sett er at folk tror selvlensende båter fint klarer å ta vare på seg selv i høststormene.

– Det krever mer tilsyn å ha båten liggende på vannet gjennom høst og vinter. Når regnet setter inn må man følge med som en falk. Hvis båten blir liggende tungt og lensingen starter motsatt vei går båten til bunns, forteller hun.

Avsluttet båtsesongen

PÅ LAND: Marius Sandtveit Andersen ville være på den sikre siden og tok opp båten på land tirsdag kveld Foto: Tore André Baardsen

I Auglandsbukta var to karer i ferd med å avslutte båtsesongen tirsdag kveld. Birger Andersen hjalp sønnen Marius Sandtveit Andersen med å ta båten på land for vinteren.— Jeg har litt jeg skal gjøre på den i løpet av vinteren, så det er like greit å få den opp først som sist, sier Sandtveit Andersen.

Han sier selv han har tatt godt vare på båten sin, og at det ikke har vært så mye arbeid med å holde den over vannet, med tanke på det fine været.

— Vi prøver å passe på så godt vi kan, men vi ser jo at det er en del som ikke er like flinke til det, sier far Andersen.