SØGNE: — Det blir en rasering av Tangvall og Lunde, med støy, skitt og luftplager, sier Lunde-beboer Rolf Tag, medlem av den nye interessegruppa E39Søgne.

Tirsdag skrev Fædrelandsvennen om de ulike trasévalgene gjennom kommunen som er på bordet fra Statens vegvesen. Alternativene per i dag er enten å legge den kommende firefelts motorveien med en 220 meter bred korridor langs dagens trasé over heia nord for Tangvall eller gjennom tunnel rundt Tangvall.

De ulike alternativene diskuteres nå blant politikerne i Søgne, og neste høst skal planprogrammet som skal avklare hvilke alternativer som skal utredes, behandles i kommunestyret i Søgne.

HER GÅR VEIEN: E 39 går i dag gjennom Lunde, men interessegruppen E39Søgne og beboere på Lunde ønsker ikke den kommende firefelts motorveien her. De ser helst at den legges i en trasé lenger nord. Foto: Kjartan Bjelland

Vil påvirke

Før den tid håper medlemmene av E39Søgne å påvirke både politikere og beboere til å skrinlegge trasévalget gjennom de tett bebygde områdene.

Per Gunnar Johnsen sier at gruppas budskap er at ulike alternativer må vurderes nøye, og at det forutsetter at det gjøres grundige konsekvensanalyser.

— Uansett hvilken løsning for trasé som blir valgt, vil dette representere irreversible inngrep i naturen, med varige konsekvenser for nærmiljøet til mange søgnefolk, sier han.

Gruppa frykter nemlig at motorveien legges gjennom de mest bebygde områdene i Søgne og legger beslag på store arealer, ettersom veien krever en 220 meter bred korridor med byggeforbud. De ser også mørkt på plager knyttet til støy og eksos.

«Støy, skitt og eksos brer seg i et mange ganger så bredt belte som dette. Allerede nå er folk på Lunde plaget, og det kommer til å bli mye verre og plage mange ganger så mange mennesker i fremtiden», skriver gruppa på sin hjemmeside.

På heia

Alternativet som interessegruppa støtter, er at den nye veien legges lenger inn i landet allerede fra Brennåsen i Songdalen. Her burde veien gå i en nordlig trasé i tunneler gjennom heiene og komme ut forbi Trysfjorden, mener de.

«Det vil gi store fordeler for både veifarende og fastboende at den derfra går vestover utenfor tett bebygde områder. Den bør dessuten i stor grad gå i tuneller for å eliminere problemer med støy og forurensing», heter det fra gruppa.

ENGASJERTE: Rolf Tag (t.h.) sier han tegnet den nordlige traseen som interessegruppa ønsker for 13 år siden. Han er uenig med Statens vegvesen som legger opp til ny E 39 gjennom Søgne sentrum, og vil heller ha veien lenger nord. Til venstre er Arne Haukedalen og Olaf Holmen. Foto: Kjartan Bjelland

Det nylig presenterte kompromissforslaget til Statens vegvesen, om å legge veien gjennom fjellet forbi Tangvall og Lunde, mener gruppa ikke kommer til roten av problemstillingen.

— Vi er alle enige om at denne lille forbipasseringen er bedre enn dagens trasé, men det blir bare flikking, og det er ikke bra for hele traseen, sier Rolf Tag.

— Vi må se hele veien fra øst til vest som en helhet, skyter Olaf Holmen inn.

Arne Haukedalen lurer på hvorfor ikke veien kan bygges slik den ble fra Kristiansand til Grimstad i Aust-Agder.

— Det er en flott vei, som går bak alle de mindre byene. Hvorfor kan vi ikke bygge slik her, og unngå å lage veien gjennom eksisterende bebyggelse? spør han.

- Flere fordeler

Gruppa fremhever også at man unngår å bygge en kostbar bro over Trysfjorden ved å velge den nordlige traseen.

— Den vil også korte ned kjøretiden betraktelig, sier Rolf Tag.

— Men er det ikke uheldig at Søgne sentrum blir liggende langt unna den nye europaveien?

— Synes du det er synd at du ikke må innom alle småbyene langs kysten når du kjører til Oslo? Dessuten foreslår vi nok avkjørsler slik at det blir enkelt å komme ned til Tangvall, sier Olaf Holmen.