REPARATØR: - Jeg har to gode pussemaskiner, men jeg må likevel kassere en del av cd- og dvd-platene, sier praksisarbeider på Kristiansand folkebibliotek, Jens Henning Eikaas. Foto: Rune Stensland
DÅRLIG BEHANDLET: - Jeg har opplevd å måtte kaste en cd-plate som bare har vært lånt bort to ganger fordi den var så stygt behandlet, sier Jens Henning Eikaas. Foto: Rune Stensland

KRISTIANSAND: — Vi bruker nok to av våre 32,5 årsverk bare på arbeidet med å sende ut gebyrer, purregebyrer og å få inn erstatninger, opplyser rådgiver økonomi og personal ved Kristiansand folkebibliotek. Ebbe Boel Pedersen.

Årlig innkasserer biblioteket 600.000 kroner i gebyrer fra sin rundt en halv million brukere. De langt fleste gebyrene er knyttet til bokutlånet, resten er til utlån av film, musikk og lydbøker. I tillegg betales det årlig inn 150.000 kroner i erstatning for ødelagt eller mistet materiale, også det er primært bøker. På toppen kommer arbeidet med å prøve å fikse riper i cd- og dvd-plater.

— Alt dette krever mye ressurser av oss. Det beste hadde vært om folk kunne levert materialet inn på tiden, så sånn sett er dette penger vi ikke ønsker oss, påpeker Boel Pedersen

Trøblete varslingstjeneste

Leder for voksenavdelingen, Roger Dyrøy, supplerer:

— Noen venter med å betale til inkassovarselet står for tur. Det er irriterende, fordi det også fører til at andre brukere må vente lengre på å kunne låne materialet.

Biblioteket har hatt problemer med sin sms-varslingstjeneste, som skal gi brukeren beskjed tre dager før fristen forfaller.

— Det har dessverre vært litt av og på om den tjenesten har fungert. Vi vurderer å bytte leverandør, sier Dyrøy.

Mangeårig bruker av biblioteket, Elisabeth Sødal Vole, erkjenner å ha glemt innleveringsfristen flere ganger.

— Det er fort gjort ikke å huske på. Men den siste måneden har jeg benyttet meg av bibliotekets varslingstjeneste på sms, og det er et fint tilbud.

Får ikke reparert alt

Nede i hovedbibliotekets underetasje anslår praksisarbeider Jens Henning Eikaas at han bruker en drøy time daglig på å fikse cd-er og dvd-er som brukerne har levert inn.

— De som er mest slitt havner hos meg. Det er en evig runddans. De verste platene er helt dekket med riper etter kort bruk, og kan ikke repareres. Det gjelder en god del, forteller Eikaas og legger til:

— Da jeg begynte med denne jobben, ble jeg overrasket over at platene blir behandlet så dårlig. Trøsten får være at et annet digitalt tilbud, e-bøker, tåler mye tøffere behandling.