Dette er en økning på 10 prosentpoeng på tre år. Da en tilsvarende undersøkelse ble gjort i 2000, svarte bare 38 prosent at de ville beholde lisensen mens det var et klart flertall av de spurte som ønsket reklame på NRK. I årets undersøkelser svarer 36 prosent at de ønsker et reklamefinansiert NRK. Det er en nedgang på 8 prosentpoeng. Undersøkelsene er gjort av Opinion for Aftenposten. Kringkastingssjef John G. Bernander synes tallene er gledelige. Det blir for sterkt å si at lisensen vil bestå for all fremtid. Men jeg tror det er en økende forståelse for at dagens mangfold, kvalitet og bredde i programtilbudet ikke vil være mulig å oppnå i en helkommersiell verden, sier kringkastingssjefen. Han utelukker ikke en blandingsmodell der NRK kan ta betalt for bruk av nye medier eller bruke reklame som finansiering, noe NRK allerede har fått anledning til å gjøre på nettsidene sine.