Kristiansand: Daglig taster flittige jentefingrer av gårde ni meldinger, eller månedlig 270 meldinger. Guttene er fra 13 til 15 år når de er på høyden i sin mobilbruk, men nøyer seg med 6,3 daglige meldinger. Tallene kom fram på et seminar som Djuice (Telenors ungdomssatsing) arrangerte i Kristiansand i går. Djuice presenterer seg også som «et abonnement for deg som ikke kan leve uten mobilen». Slagordet er ikke langt unna sannheten, slik den avdekkes i tre ferske studier om ungdoms forhold til bruk av mobiltelefon. — Redsel og tilløp til panikk var reaksjonene da vi ba dem forestille seg hvordan livet ville arte seg om de skulle være uten mobiltelefon i ett år. Det gjør at det er nærliggende å se på mobiltelefonien som et opium for de unge, sier trendanalytiker Paal Fure fra Bengal Consulting. Han har først og fremst analysert mobiladferden for gruppen mellom 20 og 30 år. Også blant disse såkalte unge eldre eksisterer et sterkt avhengighetsforhold til mobiltelefonen. - Mobiltelefonen, og spesielt bruken av SMS, gir dem en følelse av kontroll, selvtillit og kompetanse. Mange numre i adresseboken gir status, dess flere numre man har, jo mer populær er man. Og terskelen for å ta kontakt er klart lavere ved SMS enn ved en telefonsamtale. Gutta sjekker ut en jentes interesse ved å sende en melding, og avventer respons før han eventuelt ringer henne, eksemplifiserer Fure. Unge jenter er ikke bare de mest aktive brukerne, de sender også lengre og mer komplekse meldinger enn guttene - de spiller på et større register. De fleste meldingene (33 prosent), uavhengig av kjønn, handler om koordinering - altså hvem, hva, hvor og når. Deretter følger det som defineres som ros eller anerkjennelse (17 prosent) - en typisk jentemelding eller kosemelding á la «hei, åssen går det?» og «godnatt, da» - enten til venninner eller kjæreste.