KRISTIANSAND: — Veldig artig. For det er ikke en hvilken som helst bro, sier Inge Augland, leder av Torridal historielag, og begrunner:- Broen over Auglandsbekken ble bygget rundt 1790, og var fram til 1861 del av den første kjørbare veien til Setesdal. For det andre snakker vi om en bro der hvelving av naturstein holder hele veiens tyngde. Dette er en unik konstruksjon der den midterste steinen i hver bue låser hvelvingene.Problemet var at flere av disse steinene var sklidd ut og at broa forfalt.Tre mann brukte to uker til å gjøre noe med saken.Håndverksstipendiat Espen Martinsen kom fra Maihaugen ved Lillehammer og ekspert på antikvarisk murverk Eystein Greibrokk og forskalingstømrer Anders Dalseg kom fra Setesdal. Ingen av dem hadde gjort en slik jobb før.- Alternativene var å rive alt for så å bygge, eller å reparere uten å ta store deler av hvelvet, sier Martinsen.De tre valgte det siste og sparte titusenvis av kroner.Men Inge Augland nøyde seg ikke med å tilkalle eksperthjelp. Gjennom historielaget ble regningen på 150.000 kroner dekket inn. Landbruksdepartementet dekket 70 prosent, kommunen åtte prosent og dugnadsfolk tok resten gjennom 160 arbeidstimer.Og Inge Augland hentet stein som passet fra et brudd på Mosby.Det hører med til broens nyere historie at Vest-Agder veikontor meldte den inn til nasjonal verneplan i 2000. Men staten hilste tilbake med at lokale folk burde ta ansvaret.Det var akkurat det historielaget gjorde.Ikke bare med broen, men med hele Auglandsbekken. Et informativt kulturkart forteller en historie like gammel som Det nye testamente, helt tilbake til tiden rundt år 0, da Augland var en stor pottemakerlandsby.Historien om bekken er beretningen om en livsnerve for landbruk, industri, som de siste årene er avløst av rekreasjon og idyll.