KRISTIANSAND: — Vi er veldig fornøyd med at gjennomsnittshastigheten i tunnelen er redusert med åtte prosent etter at fotoboksene ble satt opp. De har helt klart hatt en effekt, sier en fornøyd Arnfinn Ekberg, avdelingsingeniør i Statens Vegvesen.Radarmålinger foretatt i Baneheitunnelen i september 2004 viste at gjennomsnittshastigheten var 70 km/t, ti kilometer over fartsgrensen. Og 45 prosent av de 35.000 bilistene som kjørte gjennom tunnelen kjørte over 70 km/t.I begynnelsen av juli satte Statens Vegvesen opp to fotobokser i tunnelen, en i østgående løp og en i vestgående løp. Radarmålinger vegvesenet har foretatt viser at byens bilister har tatt poenget og redusert farten.- Det er gledelig at gjennomsnittsfarten er redusert, og at antall bilister som kjører mer enn 70 km/t er redusert fra 45 til 12 prosent, sier Ekberg.Han tror flere vil redusere farten etter hvert, og at gjennomsnittshastigheten snart vil være rundt 60 km/t.- Det er målsatsningen, og jeg mener det er innnen rekkevidde. Det er nok mange som ikke er helt klar over at fotoboksene står der, det er mange som tror vi ikke har kontroller, og så er det nok noen som bare tar en råsjanse og kjører fort. Men vi gjennomfører kontroller, og flere og flere vil nok oppdage det, og farten vil gå ytterligere ned. Etter hvert tror jeg bare 2-3 prosent vil kjøre raskere enn 70 km/t, forklarer Ekberg.Han vil ikke oppgi et konkret tall på hvor mange bilder fotoboksen har tatt, eller hvor mange som har fått fartsbot i tunnelen.- Nei, for da går det an å regne seg frem til hvor mange kontroller vi har, og det ønsker vi ikke. Men jeg kan si at det er relativt mange som er tatt.Fotoboksene kan komme som en overraskelse på mange av dem som ikke kjører gjennom Baneheitunnelen daglig, og mange bråbremser i frykt for å bli tatt bilde av. Men så langt har det ikke ført til store ulykker.- Så langt jeg vet har det ikke vært noen ulykker med personskader. Det er nok noen som panikkbremser og det kan være det har vært uhell med materielle skader, men de får vi ikke beskjed om, forklarer Ekberg.