VALLE:

— Jeg tror de prøver seg på å få inn ekstra penger på denne måten, sier Knut Tveit i Valle. Han og fru Ingrid har tre ganger fått krav om straffegebyr på 300 kroner fra Setesdalsvegen ved Bro og Tunnelselskpet AS. Grunnløse krav, hevder de.

— Hadde vi ikke betalt, så hadde det vært greitt. Men vi er ingen bomsnikere, sier ekteparet og forteller hvordan de blir behandlet av selskapet som skal drive inn penger for å finansiere riksvei 9 gjennom Setesdal.

28. august fikk de ikke puttet på penger på automaten ved Hekni i Valle fordi en mynt satt fast i åpningen.

— Vi ringte selskapet via telefonen på automaten. De sa det var greitt, bare vi betalte de 25 kronene på nærmeste bensinstasjon, sier Ingrid Tveit. Etter noen måneder ramlet likevel straffegebyrkravet på 300 kroner i postkassa.

— Da jeg ringte og klaget, strøk de selvsagt kravet, sier Tveit. Likevel irriterer det henne at de får slikt krav når de hadde sagt fra hva som skjedde.

Et annet krav betalte Knut Tveit for å slippe bråket.

Vitne

— Men dette betaler jeg ikke, sier Ingrid Tveit og viser til siste krav fra Setesdalvegen Bro og Tunnelselskapet AS. Kravet på 300 kroner pluss 25 kroner i bomavgift er utstedt 13. januar for en angivelig ubetalt passering 18. oktober i fjor. - Det går ikke an å sende ut krav så lenge etterpå. Men de spekulerer vel i at folk har kastet kvitteringer eller ikke husker hva som skjedde, sier Knut Tveit.

Men fruen husker:

— Jeg har vitne på at jeg betalte den dagen. Det husker jeg godt, for jeg skrev i dagboka mi hva vi skulle den 18. oktober. Jeg husker at passasjeren min ga meg pengene som jeg puttet i automaten og at jeg fikk grønt lys, sier Ingrid Tveit.

Ingrid Tveit har ringt bomselskapet. De har bedt henne klage. Men først ville hun gå til avisene. Det er så mange som har vært utsatt for urettferdig behandling av bomselskapet, at dette ikke må gå upåaktet hen mener hun..

— En jeg kjenner kjørte gjennom bomstasjonen ved Syrtveit da det var tekniske problemer med automaten. Skiltet over stasjonen viste gratis passering. Likevel fikk han straffegebyr. Selskapet påsto at det ikke var fri passering den dagen, sier Knut Tveit oppgitt.

Han mener det må være utrolig mange tekniske problemer med automatene.

Nytter å klage

Daglig leder ved Setesdalsvegen Bro og Tunnelselskapet AS, Tore Skulstad, medgir at anlegget - som eies av Statens Vegvesen - har tekniske problemer. Det nytter ofte å klage, sier han.

Når folk klager over at de har betalt, men likevel har fått krav om tilleggsgebyr, gir hendelsesloggen oftest forklaring på tilfellet. Men det skjer også at det ikke finnes noen god forklaring. Derfor avviser ikke Skulstad at ekteparet Tveit har rett når de føler seg urettferdig behandlet.

— Det skal ikke sendes ut krav om tilleggsavgift når folk betaler på bensinstasjonene som sender kvittering til oss, sier Skulstad.

For øvrig vet han at det tekniske utstyret ikke er hundre prosent og at det av og til tas bilde likevel. Da blir avgiften ettergitt i tvilstilfelle.

— Vi er ikke glade i disse bomanleggene, sier Skulstad.

Han oppfordrer bilistene til å skaffe seg bombrikker.

— Disse er sikrere, sier daglig leder Tore Skulstad.

johs.bjorkeli@fedeleandsvennen.no