KRISTIANSAND: — Vi kommer over farlige episoder og uvettig kjøring hver eneste gang vi er ute på sjøen, sier Anita Breivold.Det er særlig unge båtførere av små, raske plastbåter og «feriebåtførere» av større, raske båter, som bekymrer Breivold. Her er utviklingen ifølge henne nedslående.Og med 20 års fartstid i skjærgården i Kristiansand bør hun vite hva hun snakker om, Anita Breivold har jobbet på Haraldvigen siden 23. juli 1984.- Det blir stadig flere og stadig større båter på sjøen, i tillegg ser vi et økende antall «juniorer» som farter rundt i små, raske plastbåter. De fleste tror at grensen for barn under 16 år går kun på 9,9 hestekrefter. Men båtene har heller ikke lov til å gå raskere enn 10 knop, forteller Breivold. Små råkjørere

Hun er rystet over foreldre som slipper ungene sine ut i raske båter, uten noen form for opplæring.- Vi ser ofte små båtførere som ikke er i stand til å oppføre seg på sjøen. Det oppstår farlige situasjoner hele tiden, sier Breivold.I tillegg ser hun stadig oftere uerfarne voksne menn som har gått til innkjøp av digre luksusbåter.- Mange av dem kjører båt kun to uker i året, og tror de er sjøulker med en gang de går om bord. Erfaring kommer ikke med båtkjøpet. Mange bør være litt mer ydmyke. Det er lov til å innrømme at en er nybegynner, sier Breivold.I skjærgården i sundet ved Tømmerstø er det i et større område en fartsgrense på 6 knop. Denne brytes ifølge Breivold ofte.- Det kan være kaotisk der til tider. På det verste er trafikken som midt i Sinsenkrysset i rushtiden. Da oppstår det mange farlige situasjoner, delvis fordi en del båtførere bevisst råkjører, men i tillegg virker det som om mange ikke vet hvor mye 6 knop er, sier Breivold. Sertifikat

Hun mener det bør innføres en form for sertifisering før en får føre en båt.- Det er foreslått før, men jeg vil hilse et påbud om et båtsertifikat velkommen. Det er alt for mange på sjøen som ikke kjenner sjøvett- eller sjøveisreglene, sier Breivold.Dessuten mener hun en slik sertifisering vil komme alle til gode.- Det vil være bra for både båtturister, badegjester, rutebåter og egentlig alle som ferdes i vannet, sier hun, og legger til:- Det har lenge vært strenge krav til trafikken på land, men på sjøen henger vi etter.Hun tror mer kunnskap om sjøvett- og sjøveisregler vil gjøre det triveligere å ferdes på sjøen.- Det er klart at det blir mer moro når en føler at en behersker det. Tenk så gøy å være litt ekspert, sier hun.Men noe positivt kan Breivold også komme med:- Folk har blitt mye flinkere til å bruke vester. Der har vi merket en stor forskjell de siste to årene. Før lot mange den bare ligge i båten, men nå har flere og flere den på seg. Det er jo kjempebra, sier Breivold.morten.eng@fedrelandsvennen.no