Halvparten av lærerne mener de i stor grad er i stand til å håndtere voldsepisoder i skolen rettet mot seg selv.

Det viser en undersøkelse som Norsk respons har gjort for Utdanningsforbundet.

Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i ulike typer «vold i skolen», blant annet trusler, fysisk vold mot læreren, hærverk mot lærers eiendom og inngripen i voldsepisoder mellom elever eller elever og kolleger.

Et representativt utvalg av 900 lærere i Utdanningsforbundet er intervjuet i undersøkelsen. 57 prosent av disse har vært innblandet i en eller flere av disse fire typene opplevelser, ifølge undersøkelsen.

16 prosent av de spurte har i løpet av de siste fem årene blitt fysisk angrepet eller vært innblandet i en voldsepisode.

I underkant av 20 prosent av de spurte har i løpet av de siste fem årene blitt truet, én eller flere ganger, på en slik måte at de har opplevd det som ubehagelig.

Det er flere lærere på barne— og ungdomstrinnet som opplever trusler enn i videregående opplæring, ifølge undersøkelsen.