KRISTIANSAND: Fylkeslegen reagerer på at VAS ikke har tatt initiativ til å skaffe den kreftsyke mannen time ved et annet sykehus, da VAS så at sykehuset ikke ville klare å behandle ham selv innen garantifristen på tre måneder. Han har ventet i ni måneder.Kristiansands-mannen har prostatakreft med spredning, og gikk til jevnlige kontroller hos sin primærlege. I fjor oppsto det forandringer og legen henviste mannen til VAS. Etter få dager fikk han et brev der det stod at han måtte ta kontakt med sin egen lege dersom han ikke kunne vente så lenge som tre måneder på behandling. Så bega mannen seg til å vente tålmodig på innkalling, uten at noe hente de første tre månedene. Da han henvendte seg til sykehuset, fikk han til svar at ingen kunne si når han kunne få time. Han ventet ytterligere én måned, og henvendte seg igjen. Han fikk høre at det var lang ventetid og at det stod mange foran ham i kø. Da gikk mannen til pasientombudet, for han følte seg lurt. I brevet fra VAS sto det ingenting om at ventingen kunne komme til å gå ut over garantitiden, derfor tok han ikke kontakt med sin lege for om mulig å få søkt seg til et annet sykehus. Nå følte han at verdifull tid hadde gått tapt.— Sykehuset kan ikke behandle syke mennesker på denne måten. Det har vært en stor belastning, sier den 79 år gamle mannen til Fædrelandsvennen.Som følge av mannens klage har VAS lagt om praksisen sin og informerer nå samtlige pasienter når de ser at de ikke kan klare å skaffe behandling innen fristen. Dette er fylkeslegen fornøyd med. Men han reagerer sterkt på at VAS ikke formidler sine ventende pasienter til Lister sykehus. VAS har garantipasienter som har ventet i ett år og tre måneder på behandling.- Fylkeslegen er blant annet kjent med at det er kortere ventetid til urolog (spesialist i urinveislidelser) ved Lister sykehus, og finner det noe merkelig at de samlede ressurser i fylket ikke utnyttes bedre enn det som synes å være tilfelle, skriver fylkeslege Kristian Hagestad til VAS.Pasientombudet mener mannen blir brukt i en intern politisk strid og uenighet innad i fylkeskommunen. Årsaken er følgende redegjørelse fra overlege Tor Hammelbo på VAS:Vi tildeler garanti ut fra de punkter som myndighetene har bestemt. Vi tar ikke hensyn til hvor lange ventelister dette påfører oss.Vi har gjentatte ganger og over lang tid påpekt overfor direktør og politiske myndigheter at de garantiordninger som man nå på politisk hold tilbyr befolkningen er helt urealistiske. Med de eksisterende ressurser er det utelukket at vi kan oppfylle dem.Ifølge loven er det fylkeskommunen som har plikt til å skaffe pasientene et behandlingsalternativ dersom det ikke kan gjøres ved fylkets sykehus. Når de politiske myndigheter så gjentatte ganger både skriftlig og muntlig har fått beskjed om at sykehuset ikke kan oppfylle disse forpliktelsene, vil vi anse det som rimelig at man fortalte befolkningen dette. I stedet har fylkeskommunen valgt å «delegere» ansvaret for oppfyllelse av behandlingsgarantien til den enkelte avdelingsoverlege. Det fører til saker som denne, og denne pasienten er bare én av mange.