KRISTIANSAND: — Det er gledelig at et så stort publikum henvender seg til oss. Men vi registrerer at færre forbrukere tar kontakt med oss før de gjør et kjøp. Det er litt synd, kommenterer kontorsjef Ole Asbjørn Lie ved Forbrukerrådet i Vest-Agder.I årets seks første måneder har Forbrukerrådet hatt 5158 nye henvendelser. Dette er 452 flere henvendelser i forhold til samme periode i fjor, og en økning på nærmere ti prosent. Felles for mange av klagene er sammenblandingen mellom garanti og reklamasjon.- Men betyr økningen i antall henvendelser at forbrukerne har større grunn til å føle seg snytt nå enn tidligere?- Nei, det tror jeg nødvendigvis ikke. Jeg tar økningen som et bevis på at folk har fått øynene opp for Forbrukerrådet som et publikumsvennlig organ. Forbrukerne er blitt mer bevisste på å bruke oss, fortsetter Lie.Han skulle likevel ønske at publikum tok mer kontakt før - og ikke etter - et kjøp. I underkant av hver tredje forespørsel til Forbrukerkontoret så langt i år ble gjort i forkant.- Det er mye lettere å handle riktig dersom man kjenner rettighetene på forhånd. Det gjelder spesielt kontrakter ved kjøp av bil, understreker Lie.- Ifølge statistikken er det bare i forbindelse med utleie av boliger at det er en overvekt av «føre var»-henvendelser. Her har rundt 60 prosent av i alt 782 henvendelser kommet i forkant. Dette er samtidig den posten som det rettes flest spørsmål om, opplyser Lie.Andre gjengangere er postene «utstyr til motorkjøretøy» og «bygg og bolig», som det til sammen har kommet nærmere 1000 forespørsler om.- Klager på nye boliger går på at boligen ikke ble ferdig til avtalt tid. Fukt, råte og skadedyr går igjen i klager på brukte boliger, Men samtidig registrerer vi tydelig færre spørsmål omkring denne posten. Det kan blant annet forklares med at man har fått bedre tilstandsrapporter på boliger, sier Ole Asbjørn Lie.Han har mottatt mange klager på feil markedsføring, spesielt fra postordrefirmaer, første halvår i år. En rekke henvendelser gjelder regninger på telefonsamtaler til såkalte underholdningstelefoner.- Ikke betal dersom du ikke kjenner til disse telefonregningene. Undersøk saken nærmere først. Du skal ikke betale for en vare andre har kjøpt ved hjelp av din telefon, er oppfordringen til telefonabonnentene.