Kristiansand: Natvig er ansatt av selskapet Helikopterdrift AS. De er bare ett av flere selskaper som bruker sightseeing-turer som en ekstra inntektskilde på sommeren.— Lokale passasjerer vil gjerne se huset eller hytta si fra lufta. Turistene er veldig interessert i å se Quartfestival-området, Bystranda og de mest kjente attraksjonene i byen, sier Natvig.Han bekrefter at interessen har vært stor, og at helikopterturer er noe som blir mer og mer populært i Norge. Natvig har i flere uker i sommer drevet med både sightseeing- og taxikjøring for Helikopterdrift AS. Han har vært stasjonert både på Lagmannsholmen ved silokaia og ved KMV-dokka. Millionomsetning

Daglig leder og flygesjef i Helikopterdrift AS, Geir Thyness, melder om at deres årlige inntekt på sightseeing-virksomhet ligger på 1,2 millioner for hele landet. På Sørlandet regner han med å sope inn et par hundre tusen på Natvigs turer. Inntektene veier opp for utgiftene som følger med drivstoff og vedlikehold. Natvigs Robinson R44-helikopter brukes til flyfoto og film ellers i året, og Thyness synes sightseeing-turene sommerstid er en fin måte for selskapet å spe litt på inntektene.- Det er bedre enn at helikopterne står på bakken i hvert fall. Vi bruker den ledige kapasiteten vi har sommerstid på å lage litt business ut av sightseeing-turene, sier han, og informerer om at disse turene står for rundt ti prosent av selskapets totale omsetning.Også European Helicopter Center AS i Sandefjord har arrangert turer på Sørlandet, og melder om stor interesse fra publikum.- Vi hadde base i Arendal under båtmessa, og da hadde vi mye å gjøre. Sightseeing med helikopter er noe som blir mer og mer vanlig, og nå dukker det også opp småselskaper som driver utelukkende med slike turer, sier Morten Paulsen i European Helicopter Center. Noen klager på støy

Reaksjonene fra dem som har opplevd helikopteret i bybildet, er mange og delte. Politiet har fått inn en del klager på støy, noe Natvig hele tiden prøver å ta hensyn til når han flyr.- Det finnes klare regler man må følge hvis man skal fly med helikopter. Vi må ligge minimum 1000 fot over byen, og da er det lite man hører av helikopterduren på bakken, sier Natvig.Hver gang Natvig skal ned med helikopteret, må han søke landingstillatelse fra grunneier på landingsstedet og få godkjenning av politiet. Fungerende stasjonssjef ved Kristiansand politistasjon, Hans Kristian Sødal, har ikke hatt noen problemer med sightseeing-helikopterne som har operert i og rundt Kristiansand i sommer. - Vi har ikke hatt noen problemer med dette her i byen. Politiets oppgave er å sørge for at det ikke forekommer landinger som ikke er godkjente, og om flygingen forstyrret natteroen i tettbebygde strøk, sier Sødal. ann.magritt.arnli@fedrelandsvennen.no