VALLE: I gårsdagens avis skrev vi om handikappede Tormod Brokke på Hovden som ikke får bli med bussen gjennom Setesdal fordi han er rullestolbruker. Hadde han bodd i Sverige, hadde han trolig ikke blitt frakjørt.Firmaet Vest-Busscar i Stryn bygger busser og har 40 prosent av markedsandelen av bussleveranser i Norge og 12 prosent i Sverige.Produktutvikler Ole Øystein Bakke sier at svenskene er mye flinkere til å ta hensyn til brukerne enn norske busselskaper. Der settes det inn lavere busser også på langrutene. Dette muliggjør påstigningen for rullestolbrukere og letter ombordstigningen også for andre.I Norge er det slik at langrutene stort sett kjøres med høye busser av hensyn til bagasjeromsplassen. Bare et fåtall har lift.På bybusser er det i Norge som i EU krav om at det skal finnes rullestolrampe i bussen. Men altså ingen slike krav om rampe eller rullestolheis på langrutene.Bakke opplyser at installering av heis i en ny, høy buss vil komme på mellom 100.000 kroner og 200.000 kroner.Bakke sier at det er blitt en tendens også hos norske busselskaper til å tenke mer på tilgjengeligheten til bussene. Enten bygges det lift eller så settes det inn lavere busser på lengre strekninger. Dette rett og slett fordi busselskapene ser det som et konkurransefortrinn å tilby god ombordstigning og kunne gi alle grupper mennesker tilgang til bussen.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no