KRISTIANSAND:— Selv om vi nå har gjennomgått E 18-prosjektet på nytt, revidert og kalkulert på nytt så godt vi formår, kan det komme nye prisoverraskelser, sier Egil Tveide, prosjektleder for E 18 Bjørndalssletta - Gartnerløkka.Blant annet ligger det fortsatt inne stor usikkerhet om kostnadene for miljøtunnelen i Oddernes, også kalt løsmassetunnelen på Lund. Den står for bortimot halvparten av de samlede kostnader.- Og jo lengre tid som går før de fysiske arbeidene kommer i gang, jo større er sjansen for kostnadssprekk, sier Tveide.Opprinnelig var E 18-utbyggingen gjennom Kristiansand kalkulert til 760 millioner kroner. Det var basert på priser i 1996/97. Omregnet til dagens pengeverdi etter indekser som brukes, tilsvarer det et beløp på 791 millioner kroner.- Den endringen i prisanslag er ikke til å komme utenom, sier Egil Tveide.107 i påplussing

Men han er ikke spesielt glad over at ytterligere bearbeiding og detaljering av prosjektet viser at man ligger an til å få ytterligere, reelle kostnadsøkninger på ca. 107 millioner - noe som bringer de antatte kostnader opp i nær 900 millioner kroner. En økning på ca. 14 prosent for hele prosjektet.Det er i alt seks ulike kostnadselementer som har bidratt til å sprenge den opprinnelige kalkylen:

Installasjon av elektro- og trafikktekniske systemer i tunnelene (Baneheia og Oddernes) må økes med 28 millioner (fra 40 til 68), en sprekk på 70 prosent. For selve tunneldriften i Baneheia er det ingen vesentlige avvik.

Planlegging, prosjektering og byggeledelse øker med 19 millioner (fra 58 til 77), en sprekk på 33 prosent. Blant forholdene som spiller inn er høy aktivitet fra mange hold under planprosessen, noe som skapte mer arbeid og kostnader enn forutsatt.

Grunnerverv blir dobbelt så dyrt som antatt, og må økes med 18 millioner (fra 18 til 36). Blant annet ble erstatning for Forsvarets bygg i Fritz Jensens gate undervurdert i det første overslaget.

Omlegging av ledningsnett blir ni millioner kroner dyrere enn antatt (fra 20 til 29), en sprekk på 45 prosent.

Endringer av planer etter at de er lagt fram er antatt å øke utgiftene med om lag 10 millioner kroner.

Annen underkalkulasjon er anslått til om lag 23 millioner.

Fordeling

Når disse kostnadselementene fordeles på de ulike etapper av E 18-anlegget, øker anslaget for Oddernestunnelen med vel 50 millioner, til 428. Lokalveier på Lund må økes med 6,3 millioner til 19,8.Broa over Otra blir åtte millioner kroner dyrere enn antatt og får en pris på 39,2 millioner. Tunnelen gjennom Baneheia får et påslag på nær 40 millioner, og overslaget lyder nå på 268,5, mens diverse anlegg i byen øker med 12 millioner til 76,5.- Hvordan er usikkerheten i prosjektet etter disse endringene?- Oddernestunnelen skal ut på offentlig anbud, og situasjonen i entreprenørbransjen på det tidspunkt kan bety mye for prisen. Det kan gi overraskelser i begge retninger, sier Egil Tveide.Han avviser at de overskridelser man har fått så langt beror på noen tilsiktet underkalkulering.- Vi prøver hele tiden å beregne kostnadene så godt vi kan, sier han.- Det enkleste ville vært å ta ekstra godt i med romslige kalkyler. Men det gjør man ikke, fordi det i seg selv virker kostnadsdrivende.