KRISTIANSAND: Toger Flatestøl, takstsjef i Storebrand i Kristiansand avviser likevel anklagene fra bilbransjen om at selskapet er slepphendt med bilvrak.— Det er lett å være etterpåklok. Vi har riktignok solgt bilvrak for oppbygging til et av firmaene som er under etterforskning, men dette er et autorisert verksted. Det andre verkstedet, som ikke hadde autorisasjon, har vi ikke solgt til, sier Flatestøl.Ifølge Flatestøl innførte Storebrand for flere år siden en strengere kontroll med hvordan selskapet avhendet bilvrak for gjenoppbygging. Mens de tidligere ble solgt til høystbydende, foregår det i dag en vurdering av kjøperne.- Vi ønsker å ha kontroll med hvor vrakene tar veien. Derfor selger vi utelukkende til autoriserte verksteder. Og vi krever garanti for at bilene blir gjenoppbygget til den standard de hadde. Vi foretar også stikkprøver, sier Flatestøl.Han legger til at de ikke gjennomfører noen systematisk kontroll med hvor bilvrakene tar veien etter at de er solgt.Flatestøl synes ikke at Ole Nygaard og Karl Vidar Smith har noen grunn til å klage.- De kan ikke regne med å ha enerett på å kjøpe vrak for gjenoppbygging. Det finnes tross alt et stort antall uavhengige verksteder og bilforhandlere som driver seriøst og skikkelig. Dersom de tilbyr en høyere pris på et vrak, så får de tilslaget, sier Flatestøl.